🟡 Snickers
Klik hier om zelf in te schrijven

Ik las een goed boek.
“Same as Ever” van Morgan Housel.
![]() |
Het gaat over tijdloze patronen in menselijk gedrag. En hoe die patronen ons leven beïnvloeden.
Het boek begint met deze anekdote:
Waarom deze anekdote?
Het punt van Warren Buffet is:
Hoeveel er ook verandert in de wereld, sommige dingen blijven altijd hetzelfde.
Snickers toen. Snickers nu.
![]() |
En dat is de insteek van Same as Ever (ondertitel: A Guide to What Never Changes).
Ik heb het boek met veel plezier gelezen.
Het heeft me echt aan het denken gezet.
![]() |
Want het lijkt vaak alsof alles continu verandert:
Politiek
Economie
Technologie
En daardoor gaan we steeds op zoek naar nieuwe oplossingen:
nieuwe tools
nieuwe kanalen
nieuwe contacten
nieuwe strategieën
nieuwe businessmodellen
![]() |
Op zich niet onlogisch. Maar het is niet persé effectief.
Onderzoeksbureau Gartner ontwikkelde jaren geleden de Gartner Hype Cycle.

Iedere nieuwe ontwikkeling begint met torenhoge verwachtingen (Peak of Inflated Expectations)
En daarna komt de teleurstelling als de hype niet wordt waargemaakt (Trough of Disillusionment):
Bij ieder nieuw ding geloven we de verhalen over de piek
Maar dat wordt zelden of nooit waargemaakt.
Auteur Morgan Housel pleit in zijn boek daarom voor een omgekeerde denkwijze.
In plaats kijken naar alle nieuwe dingen zegt hij:
Laten we vooral kijken naar wat niet verandert.
Want als je kijkt naar wat niet verandert ga je de onderliggende patronen begrijpen.
Jeff Bezos (van Amazon) zei een aantal jaar geleden iets soortgelijks:
Ik vind dit een interessante gedachte.
![]() |
En dit is precies waarom ik zo geïnteresseerd ben in marketing psychologie.
Want volgens mij gaat goede marketing om het herkennen van onderliggende patronen in menselijk gedrag.
En het mooie is:
Die psychologische principes zijn tijdloos.
De beste marketing speelt in op diep verankerde emotionele drijfveren. Als je dat kunt doorgronden behaal je een veel duurzamer concurrentievoordeel dan het continu proberen in te spelen op trends of hypes te volgen.
Een paar voorbeelden van psychologische principes die nog tijdlozer zijn dan de populariteit van Snickers:
![]() |
Status Quo Bias
Mensen houden niet van verandering. Daarom houden ze dingen graag hetzelfde, zelfs als verandering leidt tot een verbetering van hun situatie.
![]() | Hoe pas je dit toe? Kun je je boodschap herschrijven zodat het mensen duidelijk wordt wat er gebeurt als ze géén actie ondernemen? |
Kahneman, D.; Knetsch, J. L.; Thaler, R. H. (1991). “Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias”. Journal of Economic Perspectives.
![]() |
Von Restorff Effect
Als je één item (product, dienst, teamlid) duidelijk anders presenteert dan de andere, dan zal het afwijkende item niet alleen meer opvallen, maar ook beter onthouden worden.
![]() | Hoe pas je dit toe? Kun je een element van je product of dienst op een afwijkende manier presenteren? |
Parker, Amanda; Wilding, Edward; Akerman, Colin (1998). "The von Restorff Effect in Visual Object Recognition Memory".
![]() |
Self-Generation Effect
Mensen onthouden een boodschap beter als ze een klein beetje moeite moeten doen om die informatie zelf te genereren (in tegenstelling tot het passief ontvangen van de informatie).
![]() | Hoe pas je dit toe? Kun je een klein beetje informatie weglaten zodat mensen zelf de conclusie moeten trekken? |
Crutcher, R.J.; Healy, A.F. (1989). “Cognitive operations and the generation effect”. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.
Moraal van het verhaal:
![]() |
Kijk minder naar wat NU actueel/trending/hype is.
Kijk vaker naar wat ALTIJD relevant & waar is.
Oftewel:
De beste marketing is tijdloos. Omdat menselijk gedrag tijdloos is.
Snickers toen, Snickers nu.
Same as Ever.
![]() |
Bedankt voor je aandacht.
Groet!
![]() |
Christ
Dit was de Leukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie), door Christ Coolen.
Comments