top of page
Zoeken

🟡 Ongefilterd






Ik kocht een notitieblokje.


Gewoon bij de Bruna.

​Daar lagen 2 twee notitieblokjes. Vrijwel identiek, op één belangrijk verschil na.


Op de achterkant van het ene blokje stond deze tekst:





Boem!


Ik wist meteen: die moet ik hebben. En ja, het was natuurlijk de duurdere variant. Zero fucks given.




Waarom? Deze zin:​


“Writing by hand is thinking on paper”.


​Die woorden raakten precies de juiste snaar. Want ik geloof (weet!) dat het waar is.

Writing is thinking.



Schrijven is een complex psychologisch proces.​

Want schrijven is veel meer dan iets bedenken en dan opschrijven. Er gebeurt van alles in je hoofd. Vaak zonder dat je het zelf doorhebt:​


  • Denken

  • Ordenen

  • Ontdekken

Maar ook:​


  • Chaos

  • Twijfel

  • Uitstelgedrag


​Althans, zo werkt het bij mij 😁.



Ik ben vast niet de enige die worstelt met chaos, twijfel en uitstelgedrag bij schrijven.​​


Daarom heb ik me voor deze nieuwsbrief verdiept in de vraag waarom schrijven zo moeilijk is.


​Schrijver & investeerder Paul Graham zegt het zo:




Dit herken ik helemaal.

Want ongemerkt heb ik de lat voor mijn eigen schrijven steeds hoger gelegd.

​Waar ik een paar jaar geleden alleen voor de lol schreef heb ik nu het gevoel dat het een unieke invalshoek moet hebben. Of helemaal nieuw moet zijn.

En 100% moet kloppen.

En verrassen.

En ook nog volledig in lijn met het onderwerp marketing psychologie.

Je begrijpt…

Dat is vragen om problemen. Want als je aan al die eisen moet voldoen, krijg je geen letter op papier.

Ik heb dus last van een zelf gecreëerd writers-block.



Om hier een oplossing voor te vinden, besloot ik dieper in de materie te duiken. Belangrijkste vraag: hoe kun je de druk op schrijven verlagen?

En ja, natuurlijk gebruik je daar ook AI voor. AI is geweldig. Het is een fantastische tool voor structuur en het aanvullen van ideeën.​


Maar... het is geen vervanging voor inzichten die voortkomen uit je eigen denkproces.



Tijdens mijn zoektocht naar oplossingen ontdekte ik een techniek die mijn blik op schrijven volledig veranderde:


​​Die techniek heet:


Dit concept werd in 1973 geïntroduceerd door de Amerikaanse professor Peter Elbow (hier is zijn originele paper) .

Elbow stelt dat schrijven in eerste instantie vooral draait om het vrij genereren van ideeën – zonder druk of zelfkritiek. Het gaat volledig om het proces. Peter Elbow:



Het is heel simpel:

  • Schrijf 15 minuten zonder te stoppen.

  • Laat je pen of vingers bewegen. Continu!

  • Weet je niet wat te schrijven? Schijf dan "Ik weet écht niet wat ik moet schrijven.". Schrijf dat zinnetje net zo lang tot je iets beters te binnen schiet.

  • Let niet op spelling, grammatica of structuur.


Waarom werkt dit zo goed?


Omdat het de druk weghaalt. Want met free writing gun je jezelf de vrijheid om slecht te schrijven. Het geeft ruimte om gedachten vrij te laten stromen, zonder bezig te zijn met verwachtingen van jezelf of je publiek. Daardoor ontdek je ideeën waar je anders nooit op gekomen was.

En het ontdekken van je eigen ideeën is extreem waardevol.​​

Paul Graham zegt het heel mooi: “writing is discovery”:


Free writing is daarom voor mij echt een wondermiddel. Het haalt niet alleen de druk van het schrijven weg, maar het helpt me ook met het ontdekken & ontwikkelen van nieuwe ideeën.

Inzichten:




En....


​Op basis van deze 2 inzichten heb ik voor 2025 één goed voornemen gemaakt:​


Meer schrijven.


Maar ik wil me niet laten leiden door views, likes en comments.


​Daarom...

Start ik een 2e nieuwsbrief.

Een kleintje. Voor erbij.

Hij heet:

De 1.000 Woorden Club.

Dit is het idee:

Iedere week krijg je een stuk van 1.000 woorden (dat is ongeveer 2 a4'tjes).​


  • Iedere week.

  • 1.000 woorden.

Dat is de enige garantie.

  • Hopelijk zijn die woorden redelijk van kwaliteit.

  • Hopelijk hebben ze te maken met het thema marketing psychologie.

  • Hopelijk heb je er wat aan.

Waarom kies ik voor deze aanpak? De 1.000 Woorden Club is mijn 'forcing function' voor actie. Een forcing function is "any task, activity or event that forces you to take action and produce a result.”

​Dat is dus precies hoe ik mijn wekelijkse mail met 1.000 woorden zie: als hulpmiddel om actie te ‘forceren’.

Ik heb zin om te schrijven. Misschien heb jij zin om te lezen.

Je kunt je hier inschrijven:



En...

Ik hoop dat je uit deze nieuwsbrief vooral dit principe meeneemt:

Free Writing.

  • 15 Minuten schrijven zonder innerlijke kritiek.

  • Je ontdekt nieuwe ideeën. En je scherpt bestaande ideeën aan.

Extreem waardevol als je het mij vraagt.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Misschien is deze training interessant voor je:




Groet,

Christ


Ps:





Duizend maal dank!



Dit was de Leukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie), door Christ Coolen. Je ontving deze mail omdat je je hebt ingeschreven via één van mijn Linkedin-posts. Deze emails niet meer ontvangen? Dat maakt me een beetje verdrietig 😢 . Maar ik snap het. We zijn allemaal druk en onze mailboxen zijn overvol. Je kunt je hier uitschrijven.


Comments


Commenting has been turned off.

Christ Coolen

Christ is expert op het gebied van marketing psychologie. Hij schrijft, spreekt en traint over marketing, psychologie en gedragswetenschap. Zijn nieuwsbrief wordt gelezen door 30.000 mensen. Op Linkedin worden zijn berichten gevolgd door bijna 50.000 mensen.

Meer over Christ

bottom of page