top of page
Zoeken

🟡 Risico & gedoe


ree

Het was zondagavond.


​​Iemand op Linkedin stuurde me een bericht:




Geen idee wie die kerel was.



ree

Ik dacht dat dit gewoon een enthousiaste contentmaker was op zoek naar een nieuwe tool voor zijn emails.​

Dus:

  • ik antwoordde hem de naam van de tool.

  • ik gaf hem nog wat toelichting op waarom ik ConvertKit een fijn programma vindt.

Maar wat bleek?

Dit was natuurlijk helemaal geen enthousiaste contentmaker…

Het was gewoon een ouderwetse salesboy.

Na mijn antwoord stak hij van wal.

Hij had een tool.

  • Beter

  • Sneller

  • Slimmer

En óók nog eens goedkoper dan ConvertKit...


ree

Was ik geïrriteerd over de ongevraagde sales-pitch?

Zeker.

Maar dat is niet mijn punt.

Het gaat om zijn manier van verkopen, qua inhoudelijke aanpak.

Op zich deed hij veel dingen volgens het boekje.

Hij had het bijvoorbeeld niet over de technische features; alleen over de voordelen voor mij.

Dat is goed.

Maar er is één probleem. ​​

Hij had totaal niet nagedacht over het gedoe & risico van overstappen voor mij.



ree

En dat brengt mij bij het onderwerp van deze nieuwsbrief

Iedere aankoop gaat ook over risico & gedoe.

En dat vergeten we nog wel eens als we aan de verkopende kant zitten.

Ondernemer Alex Hormozi legt dit goed uit met deze simpele vergelijking:


ree

Hormozi, Alex (2021) $100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No


Laten we eerst even kijken naar de 4 elementen uit het Hormozi's model:



ree
ree

ree

→ Hoe zeker is de kans op resultaat?

  • Hoe groot is de kans dat de beloftes waargemaakt worden?

  • Wat gebeurt er bij storingen?

  • Bestaat dit bedrijf over 3 jaar nog steeds?



ree

ree

Hoe snel komt het resultaat?

  • Werkt de tool direct beter?

  • Hoe lang duurt het voordat ik mijn initiële investering heb terugverdiend?


ree
ree

 Hoe snel komt het resultaat?

  • ​Hoe makkelijk is de tool te gebruiken?

  • Hoe werkt het om abonnee's over te zetten?



Hoe werkt het model?

ree

Hormozi's ingewikkelde uitleg:



Mijn simpele uitleg:


ree

Resultaat & kans op succes moeten zwaarder wegen dan tijd & gedoe.


ree

En ik denk dat Hormozi helemaal gelijk heeft met deze observatie:



ree

De 'verkopende kant' is vaak vooral bezig om resultaat zo zwaar mogelijk te laten wegen. Maar de kans is dan levensgroot dat je jezelf gaat overschreeuwen.

Interessanter is om te kijken hoe je:


  • kans op succes zo groot mogelijk kunt maken

  • tijd & gedoe lichter kunt maken.

Hoe zou je dat kunnen doen?



ree

ree

Kans op succes gaat over 2 dingen:


  • het daadwerkelijke succes

  • de perceptie van de kans op succes

Het daadwerkelijke succes zit in de kwaliteit van je product of dienstverlening. Dat is voor iedereen anders. En daar kan ik dus weinig over zeggen in algemene zin.

De perceptie van de kans op succes is wel interessant om hier even te behandelen. Mensen moeten dit gevoel hebben:

  • dit bedrijf snapt mijn probleem.

  • dit bedrijf heeft al eerder andere mensen/bedrijven met hetzelfde probleem geholpen.

  • ik kan me identificeren met die andere mensen of bedrijven.

  • de hulp was succesvol.


Cialdini's social proof is dan toch de oplossing.

ree

Tijd & gedoe lichter maken is lastig. Want sommige dingen duren nou eenmaal lang. En gedoe is er altijd (denk aan: het inrichten van camapgne, de implementatie van een nieuw systeem etc.).

Maar...

Ik denk dat de crux zit in het opbreken van tijd & gedoe in kleine stappen.

In plaats van dat je een klant direct vraag om € 50.000,- voor de implementatie van een nieuw systeem kun je ook vragen om € 3.000,- zodat je eerst een quickscan kunt doen.

Of in plaats van een looptijd van 2 jaar kun je ook eerst een proefperiode van 6 maanden aanbieden.

Natuurlijk wil je het liever meteen de hele deal binnenhalen. Maar dan leg je dus het volledige risico bij je klant neer.

Door tijd & gedoe op te breken in kleine stappen deel je het risico.

En... als je overtuigt bent van de kwaliteit van je dienstverlening is dat geen probleem toch?

Ik hoop dat je iets aan deze inzichten hebt!

ree

Ben je blij met deze nieuwsbrief?​



Duizendmaal dank!


Bedankt voor je aandacht! 🙏🏻


Groet!



ree

Christ


Ps: ik was te gast in de B2B-podcast van Jerrel Arkens. Daar heb ik alles verteld over mijn marketingstrategie. Als je het interessant vindt: hier te luisteren.




 
 
 

1 opmerking


Het is interessant hoe veel mensen de 'kleine risico's' in hun beslissingen onderschatten. Ik heb vroeger ook vaak nieuwe methoden voor spiergroei geprobeerd zonder aan de gevolgen te denken. Uiteindelijk bleek een geleidelijke aanpak veel effectiever. Op een gegeven moment heb ik zelfs anabole steroïden geprobeerd om sneller te herstellen na intensieve trainingen — het gaf me waardevolle ervaring om het evenwicht tussen het gewenste resultaat en potentiële stress voor het lichaam te begrijpen. Sindsdien plan ik alles zorgvuldiger.

Like

Christ Coolen

Christ is expert op het gebied van marketing psychologie. Hij schrijft, spreekt en traint over marketing, psychologie en gedragswetenschap. Zijn nieuwsbrief wordt gelezen door ruim 30.000 mensen. Op Linkedin worden zijn berichten gevolgd door meer dan 52.000 mensen.

Meer over Christ

bottom of page