🟡 Omgekeerde psychologie
Het Leukste Event over Marketing(Psychologie) was een groot succes
Bam!
Ik heb het gezegd.
Ivo Niehe zou trots op me zijn 😁.
Maar het ding is:
Ik ben ook écht trots.
Trots dat het me is gelukt om 1000 tickets te verkopen en er een geweldig evenement van te maken.
Je kunt nog geen kaarten kopen voor volgend jaar.
Dat is een vorm van Reverse Psychology.
Immers:
"Iets wat niet beschikbaar is doet ons verlangen naar datgene wat niet beschikbaar is alleen maar stijgen".
Is dat een gemene truc?
Misschien wel een beetje 😄.
Maar ik wil je ook 5 tips geven over:
Reverse Psychology
(hoe kan het ook anders).
Hier is de eerste tip:
Stel vragen waar mensen “nee” op antwoorden
Dit klinkt een beetje gek maar mensen zeggen liever nee dan ja.
Want "nee zeggen" voelt minder eng.
Als je ja zegt stem je ergens mee in. En dan ben je (mede)verantwoordelijk voor de uitkomst.
Dus…
In plaats van:
❌ “Ben je het er mee eens dat we X gaan doen?”
Kun je beter dit vragen:
✅ ”Heb je er bezwaar tegen dat we X gaan doen?"
Benoem de “negatieve” consequenties van positieve effecten
Voorbeeld:
“Als je deze 5 technieken gaat toepassen in je marketing krijg je meer klanten dan je aankunt.”
“Meer klanten dan je aankunt” is de negatieve consequentie.
Maar het positieve effect is natuurlijk dat je wél meer klanten krijgt (en dat is natuurlijk het doel van veel mensen).
Lotto gebruikt dit principe leuk & slim:
Lotto framed het positieve effect ("miljonair worden") op een negatieve manier (“het grootste risico om”).
Daardoor wint de slogan onbewust aan geloofwaardigheid.
Is dat logisch?
Nee, dat is psycho-logisch 😁.
Verleg de focus
Soms heb je een 100% positieve boodschap.
Dat is lekker.
Maar soms heb je een positieve boodschap waar een voorbehoud aan vast zit.
Dat is minder lekker.
Want de aandacht gaat dan heel snel naar dat voorbehoud.
Voorbeeld:
“Jullie krijgen allemaal een bonus, maar dan moeten we wel ons target halen”.
Bonus = positief
Target = voorbehoud.
Door de zin af te sluiten met het voorbehoud gaat automatisch alle aandacht uit naar dat voorbehoud.
En dat is jammer.
Het is daarom slimmer om het voorbehoud naar voren te halen.
"Als we ons target halen, dan krijgen jullie allemaal een bonus."
Door positieve boodschap & kanttekening om te draaien verleg je de focus naar het juiste punt.
Wees selectief
Voorbeeld:
Wat gebeurt er na deze zin?
Je denkt (bewust of onbewust) na over de vraag: behoor ik tot de doelgroep?
Is deze nieuwsbrief wél of niet voor mij?
Is het antwoord ja? Dan voelt de nieuwsbrief direct meer passend.
Want:
Het is niet voor iedereen, maar wel voor mij.
Benoem bezwaren proactief
Bezwaren zijn er altijd (of je ze nu benoemt of niet).
Het proactief benoemen van bezwaren heeft een groot voordeel:
je laat zien dat je je klant serieus neemt.
Dat vergroot het vertrouwen.
En weet je wat helemaal mooi is?
Het geeft je de kans om direct met een goed weerwoord te komen.
Voorbeeld:
🟡 Wat ik mensen vaak hoor zeggen is... [bezwaar]
🟡 Om dat punt te verduidelijken... [weerwoord]
Met deze strategie geef je de klant ineens het gevoel dat jij 'in zijn team' zit.
Reverse psychology in optima forma.
Samenvattend:
1. Stel vragen waar mensen “nee” op antwoorden.
2. Benoem “negatieve” consequenties van positieve effecten.
3. Verleg de focus.
4. Wees selectief.
5. Benoem bezwaren proactief.
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!
Vond je deze nieuwsbrief interessant?
Je kunt je hier inschrijven:
Groet!
Christ
Dit was de Leukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie), door Christ Coolen.
Comments