top of page
Zoeken

🟡 Omgekeerde psychologie

Bijgewerkt op: 13 nov 2024


ree


Het Leukste Event over Marketing(Psychologie) was een groot succes

ree

Bam!

Ik heb het gezegd.

Ivo Niehe zou trots op me zijn 😁.

Maar het ding is:



ree

Ik ben ook écht trots.

Trots dat het me is gelukt om 1000 tickets te verkopen en er een geweldig evenement van te maken.


Je kunt nog geen kaarten kopen voor volgend jaar.

Dat is een vorm van Reverse Psychology.



ree

Immers:

"Iets wat niet beschikbaar is doet ons verlangen naar datgene wat niet beschikbaar is alleen maar stijgen".


ree

Is dat een gemene truc?​​

Misschien wel een beetje 😄.


Maar ik wil je ook 5 tips geven over:


Reverse Psychology

(hoe kan het ook anders).


ree

Hier is de eerste tip:


ree

Stel vragen waar mensen “nee” op antwoorden

ree

Dit klinkt een beetje gek maar mensen zeggen liever nee dan ja.


​Want "nee zeggen" voelt minder eng.


​Als je ja zegt stem je ergens mee in. En dan ben je (mede)verantwoordelijk voor de uitkomst.


​Dus…


​In plaats van:​


“Ben je het er mee eens dat we X gaan doen?”

​​

Kun je beter dit vragen:​


”Heb je er bezwaar tegen dat we X gaan doen?"


ree

Benoem de “negatieve” consequenties van positieve effecten


ree

Voorbeeld:​


“Als je deze 5 technieken gaat toepassen in je marketing krijg je meer klanten dan je aankunt.”

​​

“Meer klanten dan je aankunt” is de negatieve consequentie.


​Maar het positieve effect is natuurlijk dat je wél meer klanten krijgt (en dat is natuurlijk het doel van veel mensen).

Lotto gebruikt dit principe leuk & slim:


ree

Lotto framed het positieve effect ("miljonair worden") op een negatieve manier (“het grootste risico om”).

Daardoor wint de slogan onbewust aan geloofwaardigheid.

Is dat logisch?

Nee, dat is psycho-logisch 😁.



ree

Verleg de focus



ree

Soms heb je een 100% positieve boodschap.

Dat is lekker.

Maar soms heb je een positieve boodschap waar een voorbehoud aan vast zit.

Dat is minder lekker.

Want de aandacht gaat dan heel snel naar dat voorbehoud.

Voorbeeld:​

“Jullie krijgen allemaal een bonus, maar dan moeten we wel ons target halen”.

  • Bonus = positief

  • Target = voorbehoud.

Door de zin af te sluiten met het voorbehoud gaat automatisch alle aandacht uit naar dat voorbehoud.

​​

En dat is jammer.​


Het is daarom slimmer om het voorbehoud naar voren te halen.



ree

"Als we ons target halen, dan krijgen jullie allemaal een bonus."

Door positieve boodschap & kanttekening om te draaien verleg je de focus naar het juiste punt.



ree

Wees selectief


ree

Voorbeeld:




Wat gebeurt er na deze zin?

ree

Je denkt (bewust of onbewust) na over de vraag: behoor ik tot de doelgroep?

Is deze nieuwsbrief wél of niet voor mij?



ree

Is het antwoord ja? Dan voelt de nieuwsbrief direct meer passend.


​Want:

Het is niet voor iedereen, maar wel voor mij.



ree

Benoem bezwaren proactief



ree

Bezwaren zijn er altijd (of je ze nu benoemt of niet).

Het proactief benoemen van bezwaren heeft een groot voordeel:

je laat zien dat je je klant serieus neemt.

Dat vergroot het vertrouwen.

En weet je wat helemaal mooi is?

Het geeft je de kans om direct met een goed weerwoord te komen.

Voorbeeld:​


🟡 Wat ik mensen vaak hoor zeggen is... [bezwaar]

🟡 Om dat punt te verduidelijken... [weerwoord]

​​

Met deze strategie geef je de klant ineens het gevoel dat jij 'in zijn team' zit.


​​

Reverse psychology in optima forma.

Samenvattend:

1. Stel vragen waar mensen “nee” op antwoorden.

2. Benoem “negatieve” consequenties van positieve effecten.

3. Verleg de focus.

4. Wees selectief.

5. Benoem bezwaren proactief.​


Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!


Vond je deze nieuwsbrief interessant?

Je kunt je hier inschrijven:​




Groet!



ree

Christ



 
 
 

1 opmerking


De klantenservice van VoltSlot is de meest efficiënte die ik ben tegengekomen. Ze zijn 24/7 bereikbaar via de live chat en reageren binnen enkele seconden. Zeer deskundig en vriendelijk personeel lost problemen snel op, van technische storingen tot vragen over bonussen. Dit maakt de speelervaring zorgeloos. Ik voel me altijd gesteund en gewaardeerd. Mocht je hulp nodig hebben, chat met voltslot casino https://voltslot.net en je wordt snel geholpen. Dit team is een ware ruggengraat van het casino en hun service is van onschatbare waarde voor de gebruiker.

Like

Christ Coolen

Christ is expert op het gebied van marketing psychologie. Hij schrijft, spreekt en traint over marketing, psychologie en gedragswetenschap. Zijn nieuwsbrief wordt gelezen door ruim 30.000 mensen. Op Linkedin worden zijn berichten gevolgd door meer dan 52.000 mensen.

Meer over Christ

bottom of page