top of page
Zoeken

🟡 Neem de tijd

Christ Coolen


Gisteren ontving ik een toffe nieuwsbrief.

Het was de nieuwsbrief van Jortt.

Dat is mijn boekhoudprogramma.


Ik hoor je denken...

Een toffe nieuwsbrief? Van een boekhoudprogramma?

Ja…

Hij wordt geschreven door Jortt co-founder Hilco de Roo.

Deze Hilco is extreem goed in het bedenken van eerste zinnen en onderwerpregels.

Gisteren had hij weer zo’n pareltje:


En niet alleen de eerste zin is goed...

De inhoud ook. Ik citeer:





Gebruikers van Jortt reageerden zo:




Vanaf dat punt was mijn interesse gewekt.

Want....

Dit verhaal gaat over:​


  • het perspectief van kwaliteit

  • in relatie tot tijd & moeite

En dat is…

Psychologie!

Gelukkig hebben ze bij Jortt ook een oplossing bedacht voor het gevoel dat de software minder goed is dan een traditionele boekhouder.



Ze laten nu veel beter zien wat het systeem voor je doet.

  • Iedere automatische boeking krijg je te zien.

  • Bij controles zie je alle automatische tussenstappen.

  • Over bij- of afschrijvingen krijg je proactief bericht.




Misschien denk je nu…

Wat is dit voor gekke advertorial?

Maar wees gerust. Ik krijg hier niet voor betaald. En ik wil je ook niet overhalen om over te stappen naar Jortt.

Waar het me wel om gaat is dit:

De psychologie achter de oplossing van Jortt.

Want met het zichtbaar maken van alle tussenstappen past Jortt een interessant psychologisch principe toe.

Dat principe heet:




The Labor Illusion.

Dit principe is een soort paradox.​ Want je zou zeggen: “hoe langer mensen moeten wachten, hoe minder blij ze zijn”.

Maar The Labour Illusion zegt het tegenovergestelde:

Mensen hebben meer waardering & vertrouwen wanneer ze de resultaten zien na een kleine vertraging.

Daarbij is het belangrijk dat je kunt zien wat er tijdens die vertraging op de achtergrond gebeurt.




Een paar voorbeelden:



Tinder heeft een ingebouwde vertraging van een paar seconden met daarin de boodschap “Finding potential matches”.




Zo geeft de app je het gevoel dat er moeite wordt gedaan om de juiste mensen te selecteren.



Energiesite HomeQgo laat je een paar seconden wachten op de uitslag van de duurzaamheidsscan. Gedurende die wachttijd

krijg je te zien welke data de site ophaalt.




Hiermee stijgt de perceptie van betrouwbaarheid.



ChatGTP laat het antwoord op je vraag woord voor woord zien.



Zo lijkt het alsof er echt de tijd wordt genomen om een antwoord te formuleren.



Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar The Labor Illusion:

Op Harvard werden deelnemers aan een onderzoek gevraagd om online een reis te boeken.



  • De eerste groep deelnemers kreeg onmiddellijk de hotels & vluchten te zien (zonder het "proces-achter-de-schermen").


  • De andere groep moest 30 tot 60 seconden wachten voor het resultaat in beeld kwam. Maar... deze groep kreeg tijdens het wachten te zien hoe de website bezig is met het verzamelen van informatie.

Het eindresultaat was voor beide groepen exact hetzelfde.

Maar toch gaven deelnemers uit de 2e groep een significant hogere tevredenheidsscore.

Buell, Ryan W., and Michael I. Norton. "The Labor Illusion: How Operational Transparency Increases Perceived Value." Management Science 57, no. 9 (September 2011): 1564–1579.




Nog een onderzoek, maar dan in een andere context.

Deelnemers werd gevraagd om een appartement te selecteren uit een lijst met geschikte huizen.



  • De eerste groep kreeg te horen dat een makelaar 9 uur bezig was geweest. Hij had zorgvuldig alle huizen bekeken om 10 appartementen te vinden die aan de gestelde eisen voldeden.


  • De tweede groep werd verteld dat de makelaar software had gebruikt om 10 geschikte woningen te vinden. Dat proces had slechts 30 minuten geduurd.


Beide groepen kregen exact dezelfde 10 appartementen te zien.

Maar…



De appartementen uit de eerste groep werden als 36% beter beoordeeld.

Morales, Andrea. (2005). Giving Firms an "E" for Effort: Consumer Responses to High-Effort Firms. Journal of Consumer Research. 31. 806-812. 10.1086/426615.

Fascinerend toch?

​​


​Dit is waarom het werkt:

Mensen associëren meer tijd automatisch met meer inspanning. Een te snel resultaat geeft het gevoel dat er niet genoeg moeite is gedaan (of dat nou terecht is of niet).

Daarom geeft een vertraging ook automatisch het gevoel dat er meer moeite is gedaan voor het resultaat.​


Buell, Ryan W., and Michael I. Norton. "The Labor Illusion: How Operational Transparency Increases Perceived Value." Management Science 57, no. 9 (September 2011): 1564–1579.

Naast vertraging inbouwen is vooral dit belangrijk:

Laat zien welke moeite je hebt gedaan.



Digitaal kan dat met een tussenscherm (zoals HomeQgo en Tinder doen). Maar bij een offerte kan je dit soort dingen vertellen:

  • welke berekeningen je hebt gemaakt

  • wie je hebt gebeld voor extra advies

  • met hoeveel mensen je aan het plan hebt gewerkt.

Net als bij het voorbeeld van de makelaar laat je met dit soort punten zien dat je er echt moeite voor hebt gedaan.

En dat heeft een positief effect op de kwaliteitsperceptie.

Over moeite gesproken...



  • Het schrijven van deze nieuwsbrief kostte mij 5 uur.

  • Maar het delen ervan kost jou maar 5 seconden.

Dus... 😁

Vond je deze nieuwsbrief interessant?​​


Stuur 'em door!




Bedankt voor je aandacht!


​Groet!


Christ



Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page