top of page
Zoeken

🟡 Humor




Vorige week was ik op een boekpresentatie.


Het was de presentatie van Malinca Verwiel. Zij schreef het boek: "Impact maken met humor".

Dat boek is zeer de moeite waard.



Humor kun je gebruiken in presentaties.

Maar ook in marketing.

Want veel van de principes zijn hetzelfde:

  • aandacht pakken

  • boodschap overbrengen

  • mensen activeren

Daarom heb ik me voor deze nieuwsbrief verdiept in:

De psychologie van humor (binnen de context van marketing).

De volgende vragen komen aan bod:​


  • Wat heb je aan humor?

  • Hoe werkt humor binnen reclame?

  • En hoe werkt humor breder binnen marketing?


  • Waarom is humor essentieel binnen ieder verhaal?

  • En wat heeft dat met marketing te maken?

  • Waarom is humor minder ongrijpbaar dan het lijkt?

  • Welk boek over humor zou je echt moeten lezen?

  • Hoe pas je humor zélf toe binnen marketing?

Een hoop vragen.

Maar aan het einde van deze nieuwsbrief weet je allés!


Ten eerste:


Wat héb je aan humor?


Malinca verwoord het zo in haar boek:


Volgens mij is dat een hele goede samenvatting 😁.

Maar dit gaat over humor in algemene zin.

Dus laten we eens kijken hoe we humor kunnen gebruiken binnen de context van marketing.

Ik begin met deze vraag:

Hoe werkt humor in reclame?


​Een betere vraag is eigenlijk: werkt humor überhaupt binnen reclame?

Je zou denken van wel.

Maar onderzoeken tonen een gemengd beeld.

  • Humor trekt meer aandacht.

  • En humor zorgt ook voor een hogere merkwaardering.

Maar...

Er is ook een (belangrijk!) negatief punt:


Humor zorgt er voor dat mensen de merknaam minder goed onthouden. Mensen herinneren zich wel de grap, maar niet het merk waarvoor wordt geadverteerd.

Bekendste voorbeeld is "even Apeldoorn bellen". Iedereen kende de grappige commercials. Maar bijna niemand linkte ze aan verzekeraar Centraal Beheer.

Olstroom, Elzemieke (2004) Werking van humor in kaart gebracht - SWOCC


Dus:​

🟢 meer aandacht

🟢 meer waardering

🔴 lagere merkherinnering


Dat laatste is natuurlijk nogal een pijnlijk punt.


Want als mensen je merk niet onthouden, wat heeft het dan voor zin?


Maar...

Bovenstaande onderzoeken gingen heel specifiek over reclame.

En dan nog specifieker: over TV-reclame.


En marketing is natuurlijk breder dan dat.

Daarom denk ik toch dat humor in marketing een superkracht is

Want humor zorgt er voor dat mensen je boodschap überhaupt tot zich willen nemen.

Als je daar niet in slaagt is de rest sowieso zinloos.

Mijn uitgangspunt is dit:


En het helpt enorm als een goed verhaal ook leuk is.

Dat heb ik niet zelf bedacht.

Ik heb het van Remco Claassen, één van de beste sprekers van Nederland.


Een tijdje geleden deed ik een Linkedin Live sessie met hem.

​In die sessie vertelde Remco over de 3 essentiële ingrediënten voor een goed verhaal:

  • Educatie

  • Empowerment

  • Entertainment


​​Wil je een goed verhaal brengen?

Dan moeten alle 3 de E’s erin zitten.

Want:​


  • Geen educatie? Veel holle frasen

  • Geen empowerment? Je komt niet in actie

  • Geen entertainment? Je ligt in no-time te snurken

Ik denk dat dit ook voor effectieve marketing geldt:

1. Educatie is uitleggen waarom jouw product of dienst goed is.

2. Empowerment is mensen oproepen om in actie te komen.​


En dan het belangrijkste punt:

3. Entertainment (humor!) is zorgen dat mensen je boodschap überhaupt tot zich willen nemen.

Humor is de zuurstof in je communicatie. Het zorgt voor:

  • sympathie

  • vertrouwen

  • en begrip

Bill Bernbach (oprichter van reclamebureau DBB) zei het zo:

​Ik vind dit mooi gezegd.

Goed om te beseffen: Claassen en Bernbach hebben het dus niet specifiek over humor.

Ze hebben het wél over:

  • "fresh"

  • "original"

  • "imaginative"

  • "entertaining"

En ik denk:

Als je al die dingen bij elkaar optelt is humor de onvermijdelijke uitkomst.



Maar...

Nu wordt het pas echt interessant.

Want alle theorie is leuk.

Maar het wordt natuurlijk pas echt interessant als je zelf iets kunt met humor binnen de context van marketing.

Om die reden is "Impact maken met humor" zo'n goed boek.

Het is écht praktisch.

Want humor lijkt ongrijpbaar.

Maar het tegenovergestelde is waar.

Ook aan humor liggen wetmatigheden ten grondslag.

Ik vind dat fascinerend. Want die wetmatigheden betekenen dat ook humor is te ontrafelen in concrete technieken, methodes en structuren.

Dus...

Hoe doe je dat?

Hoe pas je humor zélf toe in marketing?

In haar boek behandelt Malinca Verwiel 16 laagdrempelige "humortools".

Dat zijn concrete methodes & technieken waarmee je ieder onderwerp grappiger kunt maken.

Ik geef je er hier 3. (Voor de rest, check het boek)


Gebruik metaforen

Met metaforen versimpel je complexe zaken. Een metafoor maakt je tekst kort & krachtig:

  • Flexibeler dan Barbapapa

  • Betrouwbaarder dan een Zwitsers horloge

  • Servicegericht als een butler met zes armen

  • Creatiever dan Leonardo Da Vinci

  • Luxueuzer dan een 5-sterren hotel in Dubai

Metaforen zorgen ervoor dat je doelgroep met weinig uitleg iets snapt, omdat je het omschrijft met een beeld, begrip of plaatje.

Wil je zelf een metafoor verzinnen? Denk dan na over je bedrijf, product of dienst aan de hand van dit soort zinnetjes:​


  • Dit lijkt op...

  • Het is een beetje alsof...

  • Dat doet me denken aan...


Speel met de tijd


Door het mixen van de tijd, creëer je een kleine kortsluiting in iemands hoofd. Je vergelijkt een gebeurtenis of een probleem van nu met vroeger. Of je vergelijkt iets van nu met later.

  • Hoe zou het eruit zien als we alle mails die we nu digitaal versturen zouden uitprinten en op de post zouden doen?


  • Wat gebeurt er in de toekomst als we geen enkele methode meer hebben om nep van echt te onderscheiden?


  • Hoe zou je het aanpakken als in rond 300 voor Christus leefde en zin had om op vakantie te gaan naar Bali?

Dit zijn gekke scenario's.

En dat is precies de bedoeling. Je laat daarmee de impact zien van actuele verschijnselen die we volledig voor lief nemen.

Door het zo expliciet te maken wordt het ineens grappig.


Verzin nieuwe woorden ​​


Een nieuw woord maakt mensen direct nieuwsgierig. Bij woorden als spinazietoon, verpannenkoekisering & wegflixen ga je vanzelf raden, nadenken en verbanden leggen.

Er zijn verschillende manieren om nieuwe woorden te bedenken, maar één van de makkelijkste manieren is combineren.

Je combineert twee bestaande woorden tot één nieuw woord:

  • Glampgear - Luxe kampeeruitrusting voor een comfortabele buitenervaring.

  • Snowflakeparadijs - Organisatie waar mensen werken die niet veel stress kunnen verdragen.

  • OptiMesh - Een netwerk voor fijnmazige procesoptimalisatie.

Je kunt ook nieuwe werkwoorden verzinnen. Denk aan woorden als garantieglunderen, exceliseren of verzekerzorgen.​​Of nieuwe gevoelens:

  • Het alles-in-de-cloudgevoel

  • Het nooit-meer-gezeik-gevoel

  • Het vlieg-er-eens-uit-gevoel

(en ja, natuurlijk ook het Zwitersleven gevoel)

Welke emotie wil je dat jouw klanten ervaren als ze jouw product gebruiken? Maak daar een gevoel, woord of werkwoord van.

Dit waren 3 humortechnieken:

  • metaforen

  • spelen met tijd

  • nieuwe woorden

Ik hoop dat je er iets mee kunt!


Groet,

Christ


Ps 1: vond je deze nieuwsbrief interessant? Stuur 'em door! 🙏🏻


Ps 2:






Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page