top of page
Zoeken
Christ Coolen

🟡 Emotie





Gisteren zag ik een interessant filmpje op Linkedin.


​Het ging om een blinde man.​


Hij bedelde met dit bord:



Met dit bord waren inkomsten zeer beperkt.

​

Vervolgens kwam er een meisje langs.

​

Ze veranderde de tekst op het bord:



Bij variant 2 stroomde het geld binnen (Zie filmpje hier)

​

Interessant! Want:​


  • De eerste tekst is een feitelijk, rationeel verzoek om hulp.

  • De tweede tekst is zo geladen met emotie dat een call to action niet eens meer nodig is.


​

😄

​

Zie het filmpje hier.

​

Hoe langer ik bezig ben met de psychologische kant van marketing, hoe duidelijker het me wordt:

​

Emotie is alles waar het om draait



We zijn een sociale, emotionele en irrationele diersoort.

​

Emotie is bepalend bij de keuzes die we maken.

​Of het nou gaat om:​


  • een CRM systeem van 20.000 euro

  • een doosje paperclips van € 0,50

  • beginnen met sporten



​​Emoties hakken de knoop door over elke beslissing.

​

Trigger je een emotionele respons bij je klant? Dan wordt die beslissing een stuk makkelijker.

​

En beslissen makkelijker maken, is dat niet de taak van iedere ondernemer, marketeer of communicatieprofessional?​


Kahneman, Daniel (2013). Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus, and Giroux

​

Waarom maakt emotie 'beslissen makkelijker'?



Heel simpel:


​Emotie creëert urgentie. En urgentie zorgt er voor dat je actie onderneemt.


​Er zijn veel soorten emotie, maar voor marketing zijn dit de belangrijkste twee:



Verlangen (iets willen)

Pijn (iets vermijden)

Berridge, K. C. (1999). Pleasure, pain, desire, and dread: Hidden core processes of emotion. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), Well-being: The foundations of hedonic psychology (pp. 525–557).

​

De meeste marketeers spelen in op verlangen. Dat voelt sympathiek. Want je helpt je klant zijn doel te bereiken.

​

Maar...

​

Pijn is een 2x zo krachtige drijfveer als verlangen.



Het vermijden van pijn is wat psychologen Loss Aversion noemen:





McGraw, A. P.; Larsen, J. T.; Kahneman, D.; Schkade, D. (2010). "Comparing gains and losses". Psychological Science. 21 (10): 1438–1445

​

De kans groot dat je dit wel eens gehoord hebt.

​

Maar...

​

Je kunt Loss Aversion ook breder zien. Niet alleen als iets verliezen of kwijt raken, maar ook als aversie voor pijnlijke emoties.



En dat is interessant.​


Want je kunt ieder verlangen ook formuleren als het vermijden van pijn. En dat triggert dus een krachtigere emotie.​


Voorbeelden:



Maar ik hoor je denken:






Dat snap ik.


​En die keuze is aan jou.


​Ik heb één argument wat je misschien op andere gedachten brengt.


​Namelijk:

​

Je doet je klanten geen pijn.

​

Die pijn hebben ze namelijk al.


​Met het benoemen van de pijn doe je één ding:

​

Je toont empathie.

​

Je laat zien dat je de situatie van je klant door en door begrijpt.



Want:

​

Marketing is geen misleiding. Marketing is:​


  • begrijpen wie je klant is

  • begrijpen welke problemen hij heeft

  • en daar een oplossing voor bieden

​

Northstar Messaging + Strategy (2023) Rething Pain Points in copywriting


​​Dus in plaats van "je klanten pijn doen" kun je het ook zo zien:



Het probleem benoemen is empathie. ​​

Een oplossing bieden is mensen helpen.

​

​​Als je laat zien dat je het probleem begrijpt wordt de oplossing sneller geaccepteerd. Want vanuit het probleem ontstaat emotie, en de emotie zorgt voor actie.

​

Best logisch toch?


​​Mijn punt:



Uit het archief:



Waarom framing?​


​


​Framing roept emotie op. En de emotie stuurt de denkrichting.


​


​Slideshow

Waarom storytelling? ​​​ "Emotion is needed to make decisions, and stories evoke emotions" ​​

​Slideshow






Groet,


​Christ


​​Ps:





Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page