🟡 Emotie
Gisteren zag ik een interessant filmpje op Linkedin.
​Het ging om een blinde man.​
Hij bedelde met dit bord:
Met dit bord waren inkomsten zeer beperkt.
​
Vervolgens kwam er een meisje langs.
​
Ze veranderde de tekst op het bord:
Bij variant 2 stroomde het geld binnen (Zie filmpje hier)
​
Interessant! Want:​
De eerste tekst is een feitelijk, rationeel verzoek om hulp.
De tweede tekst is zo geladen met emotie dat een call to action niet eens meer nodig is.
​
😄
​
Zie het filmpje hier.
​
Hoe langer ik bezig ben met de psychologische kant van marketing, hoe duidelijker het me wordt:
​
Emotie is alles waar het om draait
We zijn een sociale, emotionele en irrationele diersoort.
​
Emotie is bepalend bij de keuzes die we maken.
​Of het nou gaat om:​
een CRM systeem van 20.000 euro
een doosje paperclips van € 0,50
beginnen met sporten
​​Emoties hakken de knoop door over elke beslissing.
​
Trigger je een emotionele respons bij je klant? Dan wordt die beslissing een stuk makkelijker.
​
En beslissen makkelijker maken, is dat niet de taak van iedere ondernemer, marketeer of communicatieprofessional?​
Kahneman, Daniel (2013). Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus, and Giroux
​
Waarom maakt emotie 'beslissen makkelijker'?
Heel simpel:
​Emotie creëert urgentie. En urgentie zorgt er voor dat je actie onderneemt.
​Er zijn veel soorten emotie, maar voor marketing zijn dit de belangrijkste twee:
Verlangen (iets willen) | |
Pijn (iets vermijden) |
Berridge, K. C. (1999). Pleasure, pain, desire, and dread: Hidden core processes of emotion. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), Well-being: The foundations of hedonic psychology (pp. 525–557).
​
De meeste marketeers spelen in op verlangen. Dat voelt sympathiek. Want je helpt je klant zijn doel te bereiken.
​
Maar...
​
Pijn is een 2x zo krachtige drijfveer als verlangen.
Het vermijden van pijn is wat psychologen Loss Aversion noemen:
McGraw, A. P.; Larsen, J. T.; Kahneman, D.; Schkade, D. (2010). "Comparing gains and losses". Psychological Science. 21 (10): 1438–1445
​
De kans groot dat je dit wel eens gehoord hebt.
​
Maar...
​
Je kunt Loss Aversion ook breder zien. Niet alleen als iets verliezen of kwijt raken, maar ook als aversie voor pijnlijke emoties.
En dat is interessant.​
Want je kunt ieder verlangen ook formuleren als het vermijden van pijn. En dat triggert dus een krachtigere emotie.​
Voorbeelden:
Maar ik hoor je denken:
Dat snap ik.
​En die keuze is aan jou.
​Ik heb één argument wat je misschien op andere gedachten brengt.
​Namelijk:
​
Je doet je klanten geen pijn.
​
Die pijn hebben ze namelijk al.
​Met het benoemen van de pijn doe je één ding:
​
Je toont empathie.
​
Je laat zien dat je de situatie van je klant door en door begrijpt.
Want:
​
Marketing is geen misleiding. Marketing is:​
begrijpen wie je klant is
begrijpen welke problemen hij heeft
en daar een oplossing voor bieden
​
Northstar Messaging + Strategy (2023) Rething Pain Points in copywriting
​​Dus in plaats van "je klanten pijn doen" kun je het ook zo zien:
Het probleem benoemen is empathie. ​​
Een oplossing bieden is mensen helpen.
​
​​Als je laat zien dat je het probleem begrijpt wordt de oplossing sneller geaccepteerd. Want vanuit het probleem ontstaat emotie, en de emotie zorgt voor actie.
​
Best logisch toch?
​​Mijn punt:
Uit het archief:
Groet,
​Christ
​​Ps:
Dit was de Leukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie), door Christ Coolen.
Comments