🟡 Beter in banden
Waarom hebben kinderen 6 weken zomervakantie?
Hoezo besloot een bandenfabrikant restaurants te gaan beoordelen?
Waarom is de Tour de France te danken aan de tijdschriftenindustrie?
En bovenal:… wat hebben deze onderwerpen IN GODSNAAM MET ELKAAR TE MAKEN??
Ik zal je het antwoord meteen geven.
Er is in alle gevallen sprake van een “indirect economisch motief”.
Dat zit zo:
De lange zomervakantie bestaat NIET om kinderen uit te laten rusten van het schooljaar. Die lange vakantie is van oudsher zo gepland zodat kinderen mee konden helpen met het binnenhalen van de oogst (= het indirecte economische motief).
De Tour de France is oorspronkelijk NIET een louter sportief evenement. Het was een publiciteitsstunt van een uitgever die meer tijdschriften wilde verkopen (= het indirecte economische motief).
En de directie van Michelin bestond NIET uit mannen die van lekker eten hielden. Ze wilden gewoon meer banden verkopen. En dat deden ze op een indirecte manier: met de Michelin Gids.
Uit het verhaal over de Michelin Gids zijn wel een paar mooie marketing-lessen te trekken.
Daarvoor moeten we terug naar Frankrijk, 1889.
De broers André en Edouard Michelin waren net begonnen met het maken van banden.
Eén probleem: er waren in die tijd minder dan 3.000 auto’s in Frankrijk.
Bovendien: de auto’s werden maar heel weinig gebruikt.
Autorijden was geen activiteit om van A naar B te komen, maar vooral een leuke bezigheid om je tijd mee in te vullen.
Maar ja; weinig autogebruik betekent ook weinig versleten banden...
Daarom bedachten de broers Michelin iets slims.
Ze brachten een gids uit. Een gids om autogebruik makkelijker en leuker te maken.
In die gids vond je:
gedetailleerde wegenkaarten
instructies over het vervangen van banden
locaties van benzinestations
En…
Tips voor uitzonderlijk goede restaurants.
Het idee van de Michelin-broers: hoe meer redenen mensen hebben om er op uit te trekken, hoe beter het is voor onze (banden)business.
Ze lieten 35.000 exemplaren drukken. En gaven die 35.000 gidsen allemaal weg. Gratis.
De Michelin Gids werd een groot succes.
Want het autobezit steeg. En de vraag naar de Michelin Gids steeg mee. En als gevolg daarvan kon Michelin de banden niet aangesleept krijgen...
Door de loop van de jaren veranderde de insteek van de gids.
Vanaf 1920 was de gids bijvoorbeeld niet langer gratis. De stelling van André Michelin was:
'Mensen respecteren alleen de dingen waar ze voor moeten betalen.'
En waar de gids in het begin nog veel ging over banden en praktische zaken rondom auto’s werd de focus steeds meer verlegd naar de uiteindelijke bestemming: restaurants.
Een slimme strategie, want de Michelin-sterren zijn tegenwoordig een business op zich.
Maar je ziet in de definitie van de sterren steeds het originele uitgangspunt van de bandenfabrikant terug:
★★★ ‘een verfijnde keuken die het omrijden waard is’
★★ ‘uitzonderlijke keuken die een speciale reis verdient’
★ ‘uitstekende keuken in zijn categorie’
Inmiddels zijn we 100 jaar verder en de Michelin gids is still standing strong. Allemaal gebaseerd op één enkele marketingstrategie.
Maar het is nu 2021, waarom is dit verhaal nog steeds relevant?
Dit verhaal is nu nog steeds relevant omdat de Michelin Gids content marketing pur sang is (al meer dan 100 jaar voordat het woord überhaupt bestond).
Het was een briljant idee met een even briljante executie.
Waar content marketing anno nu vaak gelijk staat aan (blog)artikelen & social mediaposts gaat dit voorbeeld wel een stapje verder.
In marketing-speak:
"De Michelin Gids is een “promotionele activiteit die meerwaarde biedt voor de consument”.
In gewone-mensen taal:
“Het is reclame waar je wat aan hebt”.
Michelin is zeker niet het enige merk wat dit concept van "reclame waar je wat aan hebt" heeft toegepast.
Als je er even over nadenkt zie je de essentie ervan op best veel plekken terug:
ABN Amro heeft Tikkie
Nike heeft de Run Club app
IKEA heeft een online keukenplanner
Randstad heeft de Werkpocket
CZ heeft een vitaliteitsprogramma
Volvo organiseert zeilraces
Het gaat me bij deze voorbeelden vooral om de denkrichting.
In plaats van “platte reclame” hebben deze merken een tool, insteek of activiteit bedacht waar consumenten wat aan hebben.
In plaats van het gebruikelijke "adverteren, adverteren, adverteren" hebben deze merken -net als Michelin- nagedacht over deze vraag:
Hoe kunnen we iets leuks of nuttigs bedenken wat op een logische (maar indirecte!) manier economisch bijdraagt aan ons bedrijf?
Ik zeg niet dat het makkelijk is.
Maar als het je lukt om zoiets te bedenken én goed neer te zetten heb je goud in handen.
Want als de consument je via dat concept eenmaal kent en vertrouwt, dan gaat de verkoop (waar het uiteindelijk toch allemaal om draait) een stuk makkelijker.
Verdere verdieping vind je in dit artikel (PDF). Het artikel is al wat ouder, maar nog steeds relevant.
Zelf pas ik het principe van "reclame waar je wat aan hebt" ook toe met mijn Linkedin-slideshows.
De slideshows zijn een promotiemiddel voor mijn nieuwsbrief.
En mijn nieuwsbrief is het middel om mijn trainingen onder de aandacht te brengen.
Trainingen? Ja! Ik ga beginnen met het geven van marketing trainingen!
En om de cirkel nog even rond te maken: ja, dus ook mijn slideshows & nieuwsbrieven hebben een indirect economisch motief :-).
Maar wees gerust.
In plaats van zo hard mogelijk te schreeuwen blijf ik - net als Michelin - trouw aan mijn principes om de inhoud voorop te laten staan.
Zo blijft het een win-win, voor iedereen.
En om direct nog even wat waarde toe te voegen…
Ik was op uitnodiging van Denkproducties directeur Hans Janssen te gast in de podcast DenkTank.
Onderwerp van gesprek: Hoe kan elke marketeer zijn voordeel doen met de inzichten van psycholoog & gedragseconoom Daniel Kahneman? Concreet hapklaar vertaald in campagne-ideeën, webdesign, copywriting en andere marketing interventies. Klik hier om te luisteren.
En vorige week maakte ik een Slideshow over Copywritingmet 15 praktische tips:
Dat was het weer voor deze week!
Ken je iemand voor wie deze nieuwsbrief ook interessant is?
Stuur 'em door! (daar doe je me een groot plezier mee).
Doe er je voordeel mee.
Wederom bedankt voor je aandacht!
Groet,
Christ
Ps: vond je deze nieuwsbrief de moeite waard? Je doet me een groot plezier als je 'em doorstuurt naar vrienden of collega's! (En is 'ie naar je doorgestuurd? Schrijf je hier zelf in).
Comentários