š” 9 ideeĆ«n (je zou het visie kunnen noemen)
Klik hier om zelf in te schrijven
Een tijdje geleden hielp ik een ondernemer.
ā
Een jonge gast.
ā
Gretig.
ā
Als een spons zoog hij alle tips in zich op.
ā
Enā¦
ā
Hij ging ook daadwerkelijk met alle tips aan de slag (en dat is stukken minder vanzelfsprekend dan je zou denken).
Maar als ik vervolgens het resultaat zagā¦
ā
Tjaā¦
ā
Het was het allemaal ānet nietā.
ā
Ik vroeg me af: hoe kan dat nou?
Was ik te kritisch?
Was hij te slordig?
Waren mijn instructies onvolledig?
ā
Ik kreeg mijn vinger niet op de zere plek.
ā
Het vraagstuk bleef een beetje in mijn hoofd rondsudderen.
ā
Maar ineens viel het kwartje.
ā
Hij mistte ādiep begripā.
ā
Niet wat betreft zijn eigen bedrijf, product en markt. Maar diep begrip over de rol en betekenis van marketing.
ā
Ik denk dat het pas lukt om tips goed te implementeren als je een (enigszins) samenhangend raamwerk van ideeƫn en overtuigingen over marketing hebt.
ā
Maar...
Hoe kom je daar?
ā
Hoe kom je tot een 'visie op marketing'?
ā
Het vervelende antwoord: die visie ontstaat vanzelf door veel doen & veel lezen.
Het fijne antwoord: ik geef je een shortcut. Want:
ā
Ik heb een aantal fundamentele ideeƫn over marketing op een rijtje gezet.
ā
Het is niet compleet. Maar dat is niet erg.
ā
Want deze 9 ideeƫn zijn meer dan genoeg inspiratie om je eigen visie over marketing aan te scherpen.
De beste marketing ziet er niet uit als marketing
āIedere dag komen er duizenden marketingboodschappen op je af. Daardoor heeft iedereen onbewust geleerd om die boodschappen zoveel mogelijk weg te filteren. Marketing die er niet uit ziet als marketing heeft een groot voordeel: het wordt niet direct uitgefilterd. Hoe minder je boodschap eruit ziet als marketing, hoe minder bedreigend het voelt en hoe meer mensen er voor open staan om de boodschap tot zich te nemen.
ā
āThe best marketing doesn't feel like marketing.ā
ā Tom Fishburne
Mensen zijn egoĆÆstischā
Dat klinkt nogal pessimistisch š. Maar het is volkomen logisch dat iedereen in meer of mindere mate egoĆÆstisch is. Want het is noodzakelijk om te kunnen overleven. Waarom is dit een relevant inzicht voor marketeers? Omdat je er rekening mee moet houden als je iets wil verkopen. Het gaat nooit om jou, het gaat er alleen om wat een klant heeft aan jouw product. De rest is bijzaak.
ā
āNobody wants to buy vitamins; they want to buy health.ā
ā Theodore Levitt
Iedereen houdt van simpel
Eenvoud in marketing werkt uitzonderlijk goed. Hoe minder mensen hoeven na te denken, hoe eerder ze er voor open staan om je boodschap te verwerken. En hoe makkelijker de boodschap te verwerken is, hoe eerder ze āem begrijpen en onthouden. Houd het simpel.
ā
"Thinking is to humans as swimming is to cats; they can do it but they'd prefer not to". ā Daniel Kahneman
Het beste verhaal wint
Mensen worden sterk beĆÆnvloed door verhalen die resoneren met hun emoties, ervaringen en persoonlijke waarden. Je kunt nog zoveel argumenten paraat hebben, zonder een goed verhaal ben je kansloos. Mensen geloven het verhaal boven de feiten.
āāāThe best arguments in the world wonāt change a single personās mind. The only thing that can do that is a good story.ā
ā Morgan Housel
Onbekend maakt onbemind
Dit plaatje zegt eigenlijk alles:
āThe mere exposure effect has been replicated many timesāthe more familiar a face, letter, number, sound, flavor, brand, or Chinese character becomes, the more we like it.ā ā Adam Grant
Product = marketing
Marketing & product gaan hand in hand. Als je product niet goed is, gaat de beste marketing(communicatie) in de wereld je niet redden. Nul (product) maal 10 (marketingcommunicatie) is nog steeds nul. We vergeten het wel eens: maar product en marketing zijn geen twee verschillende dingen. Product = marketing.
ā
"Great marketing only makes a bad product fail faster." ā David Ogilvy
Sta ergens voor
Je vormt makkelijker een band met mensen met wie je iets gemeen hebt, die dezelfde dingen leuk vinden, die hetzelfde denken. Zo werkt het ook met merken. Dat betekent dat je als merk ergens voor moet staan. Zodat klanten zelf kunnen bepalen: dit merk is voor mij (of juist niet).
ā
āIf you stand for something, you will always find some people for you and some people against you. If you stand for nothing, you will find nobody against you, and nobody for you.ā
ā William Bernbach
Niks is uniek
Niks is echt origineel. Helemaal niks. Alles wat gemaakt, bedacht of geschreven wordt, is gebaseerd op kennis, creativiteit of prestaties uit het verleden. En dat is bevrijdend. Want dat betekent dat we kunnen stoppen met proberen het wiel opnieuw uit te vinden en in plaats daarvan ongegeneerd lenen, combineren en aanpassen van wat er al is. Originaliteit is overschat bestaat niet.
ā
āI invented nothing new. I simply assembled the discoveries of other men behind whom were centuries of work" ā Henry Ford
Focus op wat niet verandert
Hypes komen en gaan. Maar marketing gaat om het sturen, overtuigen en motiveren van menselijk gedrag. En dat gedrag verandert nauwelijks. In plaats met bezig zijn wat er allemaal wĆ©l verandert in de wereld is het slimmer om je bezig te houden met wat nĆet verandert. Als je begrijpt waar mensen van 'aan gaan' kun je een veel duurzamer concurrentievoordeel behalen.
ā
āI frequently get the question: āWhatās going to change in the next 10 years?ā But I almost never get the question: āWhatās not going to change in the next 10 years?ā The second question is actually the more important of the two because you can build a solid business strategy around the things that are stable in time. (...) When you have something that you know is true, even over the long term, you can afford to put a lot of energy into it." ā Jeff Bezos
Vond je dit interessant?
ā
Dan wil ik je Ć©Ć©n ding vragen.
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief! christcoolen.nl/nieuwsbrief. šš»
ā
ā
Bedankt voor je aandacht! šš»
Groet!
Christ
Dit was de Leukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie), door Christ Coolen.
Comments