top of page
Zoeken

🟡 Wo ist der Bahnhof?

Bijgewerkt op: 12 nov 2024

ree


Ik was op vakantie.


​In Oostenrijk.


​Een land waar ik eigenlijk een beetje een hekel aan heb.

Want alles is daar zó verdomde netjes & traditioneel. Daar word ik altijd een beetje recalcitrant van.


ree

Maar ja...

Kneuterig of niet:

De bergen in Oostenrijk zijn fantastisch. En daar ging ik voor.


ree

En...


ree

Na een flinke fietstocht overviel me een vlaag van grootheidswaanzin.

Want ik dacht:

Wat nou als ik deze nieuwsbrief ook ga uitbrengen in het Duits?

Der witzigste Newsletter über Marketingpsychologie

Jawohl.

In één klap meer dan 90 miljoen potentiële lezers erbij.

Das zou toch einfach supertoll sein?


ree

Maar...

Na 1 minuut nadenken waren mijn Duitse plannen verdwenen.

Want verdammt noch mal! Ik heb toch helemaal geen zin om trainingen in het buitenland te gaan geven? (en zeker nicht im Deutsch want ik heb nog steeds een klein trauma van al dat voorzetsel-gedoe).

Exit Duitstalige markt dus.

Toch bracht dit gedachte-experiment wel wat in beweging

Want ik moest ineens denken aan de economielessen van vroeger.

En in het bijzonder aan de groeimatrix van Ansoff.

Dit model beschrijft vier groeistrategieën:


ree

Korte uitleg:

  • Marktontwikkeling: nieuwe markt, zelfde product

  • Marktpenetratie: zelfde product, zelfde markt.

  • Productontwikkeling: nieuw product, zelfde markt.

  • Diversificatie: nieuw product, nieuwe markt


De matrix van Ansoff is een simpel maar handig model.

Even toegepast op mijn eigen situatie:



ree
  • Marktontwikkeling is mijn huidige nieuwsbrief & trainingen in het Duits gaan aanbieden (zelfde product, nieuwe markt).


  • Marktpenetratie is doorgaan met wat ik nu doe in Nederland (zelfde product, zelfde markt). Dat is hard werken, want dan moet je dus marktaandeel afsnoepen van de bestaande spelers


  • Productontwikkeling is mijn trainingen in een andere vorm gaan aanbieden. Online trainingen liggen bijvoorbeeld voor de hand (nieuw product, zelfde markt).


  • Diversificatie is de meest spannende stap: een nieuw product in een nieuwe markt. Bijvoorbeeld trainingen over leiderschap voor de Duitstalige markt. Jawohl!

Welke strategie het beste is hangt helemaal af van de context en je eigen visie. Businesswise zou het voor mij misschien slim zijn om mijn trainingen ook in andere talen aan te gaan bieden. Maar in combinatie met mijn gezin is reizen voor mij helemaal niet leuk & handig. Daarom is het voor mij een makkelijke keuze om me gewoon te blijven richten op Nederland.

ree

Goed om te weten:

McKinsey heeft ook nog een variant gemaakt met 9 richtingen in plaats van 4. Maar heel eerlijk: die variant vind ik te ingewikkeld.

De kracht van een model is juist dat het simpel is. Een model hoeft niet helemaal volledig & kloppend te zijn. Zoals de beroemde wiskundige George Box ooit zei:


ree

Wat is dan het nut van het model van Ansoff?

Voor mij is dat nut dat je op op een meer fundamentele manier gaat nadenken over marketing.


ree

Want vaak denken we dat marketing vooral gaat over communicatie.


Maar marketing is natuurlijk veel breder dan dat.

Marketing gaat over GROEI.


​En als je op zoek bent naar groei, moet je strategischer denken. Niet alleen manieren verzinnen om je huidige aanbod beter te promoten.

Als je écht wil groeien moet je:​


  • Nieuwe producten bedenken

  • Nieuwe markten uit proberen


​​En soms moet je een nog grotere stap nemen:


  • Nieuwe producten bedenken én nieuwe markten uit proberen.


ree

Is dat spannend?

Jazeker.

Maar…


Dus...​


No guts no glory.

Ik hoop dat het je inspireert om hier de komende dagen eens over na te denken!

Ok doei!


Groet!


ree

Christ



 
 
 

3 opmerkingen


Hoi allemaal,toen ik jullie opmerkingen las over hoe een product pas echt indruk maakt wanneer het moeiteloos plezier en originaliteit combineert, dacht ik direct aan casino bof. Het heeft die fijne mix van verfijnde spanning en onverwachte wendingen die je telkens nieuwsgierig houden. Geen overdreven franje, maar precies genoeg karakter om je te laten terugkomen. Misschien is dit hét moment om zelf te ontdekken wat er te beleven valt.

Like

Gamen is slechts het begin van een allesomvattende entertainmentervaring bij Skyhills Casino. Geniet van heerlijke maaltijden, bereid door chef-koks van wereldklasse in onze restaurants met Michelin-sterren. Kom kijken naar onze fantastische optredens, variërend van kleinschalige Skyhills jazzconcerten tot grootschalige producties, met artiesten van over de hele wereld. Geniet van vakkundig gemixte drankjes terwijl u ontspant in onze weelderige lounge terwijl livemuziek de toon zet. Alles wat u nodig heeft voor een onvergetelijke avond uit vindt u hier.

Like

Ideal Casino Online biedt een levendig platform met een breed scala aan spellen, van slots tot live dealers. De strakke interface maakt navigatie moeiteloos en opnames worden snel verwerkt. Hoewel de welkomstbonus online casino ideal genereus is, zouden de inzetvereisten transparanter kunnen zijn. De klantenservice is responsief, wat een toegevoegde waarde biedt aan de gebruikerservaring. Over het algemeen is het een solide keuze voor zowel casual als ervaren spelers.

Like

Christ Coolen

Christ is expert op het gebied van marketing psychologie. Hij schrijft, spreekt en traint over marketing, psychologie en gedragswetenschap. Zijn nieuwsbrief wordt gelezen door ruim 30.000 mensen. Op Linkedin worden zijn berichten gevolgd door meer dan 52.000 mensen.

Meer over Christ

bottom of page