top of page
Zoeken

🟡 Wo ist der Bahnhof?



Ik was op vakantie.


​In Oostenrijk.


​Een land waar ik eigenlijk een beetje een hekel aan heb.

​

Want alles is daar zó verdomde netjes & traditioneel. Daar word ik altijd een beetje recalcitrant van.


Maar ja...

​

Kneuterig of niet:

​

De bergen in Oostenrijk zijn fantastisch. En daar ging ik voor.


En...



Na een flinke fietstocht overviel me een vlaag van grootheidswaanzin.

​

Want ik dacht:

​

Wat nou als ik deze nieuwsbrief ook ga uitbrengen in het Duits?

​

Der witzigste Newsletter über Marketingpsychologie

​

Jawohl.

​

In één klap meer dan 90 miljoen potentiële lezers erbij.

​

Das zou toch einfach supertoll sein?


Maar...

​

Na 1 minuut nadenken waren mijn Duitse plannen verdwenen.

​

Want verdammt noch mal! Ik heb toch helemaal geen zin om trainingen in het buitenland te gaan geven? (en zeker nicht im Deutsch want ik heb nog steeds een klein trauma van al dat voorzetsel-gedoe).

​

Exit Duitstalige markt dus.

​

​

Toch bracht dit gedachte-experiment wel wat in beweging

​

Want ik moest ineens denken aan de economielessen van vroeger.

​

En in het bijzonder aan de groeimatrix van Ansoff.

​

Dit model beschrijft vier groeistrategieën:


Korte uitleg:

​

  • Marktontwikkeling: nieuwe markt, zelfde product

  • Marktpenetratie: zelfde product, zelfde markt.

  • Productontwikkeling: nieuw product, zelfde markt.

  • Diversificatie: nieuw product, nieuwe markt


    ​

De matrix van Ansoff is een simpel maar handig model.

​

Even toegepast op mijn eigen situatie:



  • Marktontwikkeling is mijn huidige nieuwsbrief & trainingen in het Duits gaan aanbieden (zelfde product, nieuwe markt).


​

  • Marktpenetratie is doorgaan met wat ik nu doe in Nederland (zelfde product, zelfde markt). Dat is hard werken, want dan moet je dus marktaandeel afsnoepen van de bestaande spelers


    ​

  • Productontwikkeling is mijn trainingen in een andere vorm gaan aanbieden. Online trainingen liggen bijvoorbeeld voor de hand (nieuw product, zelfde markt).


    ​

  • Diversificatie is de meest spannende stap: een nieuw product in een nieuwe markt. Bijvoorbeeld trainingen over leiderschap voor de Duitstalige markt. Jawohl!

​

Welke strategie het beste is hangt helemaal af van de context en je eigen visie. Businesswise zou het voor mij misschien slim zijn om mijn trainingen ook in andere talen aan te gaan bieden. Maar in combinatie met mijn gezin is reizen voor mij helemaal niet leuk & handig. Daarom is het voor mij een makkelijke keuze om me gewoon te blijven richten op Nederland.

Goed om te weten:

​

McKinsey heeft ook nog een variant gemaakt met 9 richtingen in plaats van 4. Maar heel eerlijk: die variant vind ik te ingewikkeld.

​

De kracht van een model is juist dat het simpel is. Een model hoeft niet helemaal volledig & kloppend te zijn. Zoals de beroemde wiskundige George Box ooit zei:


Wat is dan het nut van het model van Ansoff?

​

Voor mij is dat nut dat je op op een meer fundamentele manier gaat nadenken over marketing.



Want vaak denken we dat marketing vooral gaat over communicatie.


Maar marketing is natuurlijk veel breder dan dat.

​

Marketing gaat over GROEI.


​En als je op zoek bent naar groei, moet je strategischer denken. Niet alleen manieren verzinnen om je huidige aanbod beter te promoten.

​

Als je écht wil groeien moet je:​


  • Nieuwe producten bedenken

  • Nieuwe markten uit proberen


​​En soms moet je een nog grotere stap nemen:


  • Nieuwe producten bedenken én nieuwe markten uit proberen.


Is dat spannend?

​

Jazeker.

​

Maar…


Dus...​


No guts no glory.

​

Ik hoop dat het je inspireert om hier de komende dagen eens over na te denken!

​

Ok doei!


Groet!


Christ

​



Comments


bottom of page