top of page
Zoeken

Je verwacht het niet

Ik heb een elektrische step gekocht.


Dat is een handig ding.

Want dankzij die step kan ik vanuit de trein supersnel door naar mijn nieuwe werk bij econic.




Maar die step voelt ook een beetje raar.

Ik ben namelijk niet echt een step-mens.

In mijn hoofd zijn die dingen toch nog een beetje voor Amsterdamse HipsterBoys. En ik ben toch gewoon een hele nuchtere Brabander (denk ik zelf althans! 😄).

Fascinerend dat zo'n simpele step iets kan doen met je identiteitsperceptie!

Ik was me hier extra bewust van omdat ik net van te voren een interessant onderzoek had gelezen.

Een onderzoek over de onverwachte invloed van doodgewone voorwerpen op je identiteit.

Ik zal uitleggen hoe dat zit.

Daarvoor start ik met deze simpele BIC-pen:

In je hoofd is deze pen-met-dop één geheel.

Want: bij "het concept" van dit type pennen hoort een dop, en dus zijn pen en dop één ding.

Maar in werkelijkheid is het natuurlijk NIET één ding. Want de dop en pen zijn twee verschillende objecten.

Wat maakt dat uit?

Bij een pen niks.

Maar het wordt interessanter als je op dezelfde manier gaat kijken naar je horloge.


Natuurlijk weet je best dat je horloge en je pols niet hetzelfde 'object' zijn. Maar het is niet zo dat je je daar de hele dag bewust van bent.

Want wat doen je hersenen?

Ze voegen het samen!

Onbewust worden horloge & pols één geheel. Net als de pen en de dop.


Misschien denk je nu: ja, lekker belangrijk Christ!

Maar ik wil natuurlijk wel degelijk een punt maken met dit verhaal.

En dat punt is dit:









Producten die je draagt of gebruikt (zoals horloges, pennen of steps) hebben op - een onbewust niveau - invloed op ons gedrag.

En dat effect is veel groter dan je zou denken.


Een voorbeeld: onderzoekers van o.a. Harvard gaven twee groepen een multiple-choice test waarbij je heel makkelijk kon afkijken. Tijdens het maken van de test kregen de deelnemers een zonnebril om op te zetten.



  • De eerst groep kreeg een nep-Ray-Ban (en het werd ze ook verteld dat die zonnebril nep was).

  • De tweede groep kreeg een echte Ray-Ban (en ze wisten dat die echt was).


De deelnemers dachten dat ze de kwaliteit van de zonnebrillen testten. Maar in werkelijkheid keken de onderzoekers naar iets heel anders.

Ze hielden namelijk in de gaten hoeveel procent van de mensen tijdens het maken van de test afkeek.


De resultaten van dat onderzoek waren opmerkelijk.










De deelnemers met nep-Ray-Ban bleken 2,5(!) keer zo vaak af te kijken dan de groep met de echte Ray-Ban.


De reden: de eigenschappen van het product (de 'nepheid' van de Ray-Ban) werden overgedragen op het gedrag van de mensen die ze droegen.

😲

Dit onderzoek is een zeer sterk voorbeeld van hoe groot het onbewuste effect van voorwerpen is op ons gedrag (en op langere termijn onze hele identiteit).

Ik vind het super fascinerend hoe onbewust de beïnvloeding van denken & gedrag werkt!

Daarom nog een paar voorbeelden (die ik vond in het boek "Steeds Beter" van de Amerikaanse schrijfster Gretchen Rubin).

  • In een onderzoek van de Universiteit van Newcastle werd mensen gevraagd om in een bedrijfskantine zonder toezicht te betalen voor hun consumpties. Toen er naast de prijslijst een afbeelding met twee ogen werd geplaatst, waren de mensen eerlijker in hun betalingsgedrag dan met een foto van een bloem.



  • Alleen al de aanwezigheid van een spiegel - waardoor mensen zichzelf letterlijk kunnen zien - maakt dat mensen minder geneigd zijn te schelden & harder werken.




Bizar toch?

Mocht je meer van dit soort voorbeelden hebben, mail me! Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Hopelijk vond je al deze onderzoeken net zo interessant als ik!

By the way: ik kwam op het onderwerp van deze nieuwsbrief toen ik - met mijn step! - stond te kletsen voor de lift bij marketingbureau OAK.

Ik was namelijk bij OAK op bezoek geweest voor het opnemen van een podcast.

OAK is gespecialiseerd in het realiseren van organische groei, en daar maken ze ook een eigen podcast over.

In aflevering 25 van de podcast praten we over:

  • waarom Linkedin voor goed is voor organisch bereik;

  • wat het volgen van je nieuwsgierigheid oplevert;

  • het voeden (of omzeilen!) van algoritmes;

  • inspiratiebronnen & goede boeken;

  • de structuur van slimme content.

Luister hier:



















Vorige week had ik niet zo veel slideshow-inspiratie.

Uiteindelijk maakte ik 'van de nood een deugd' door dan maar een verhaal te maken over hoe je meer & betere ideeën bedenkt --->




Dat was het weer voor deze week!

Ken je iemand voor wie deze nieuwsbrief ook interessant is?

Stuur 'em door! (daar doe je me een groot plezier mee).








Groet,

Christ

Ps: ik verwacht dat de 2e groep Conversiegericht Schrijven ook redelijk snel vol zal raken. Dus heb je interesse? Wacht dan niet te lang met het reserveren van je plek!


 

Bedankt voor je interesse! Je ontvangt deze mail omdat je je hebt ingeschreven via één van mijn Linkedin-posts. Deze emails niet meer ontvangen? Dat maakt me een beetje verdrietig 😢 . Maar ik snap het. We zijn allemaal druk en onze mailboxen zijn overvol. Je kunt je hier uitschrijven.


Recente blogposts

Alles weergeven

Aandacht maakt je geen leuker mens

Eind september was ik bij Amsterdam Business Forum. Dat is een jaarlijks event over leiderschap met grote internationale sprekers. Het wordt georganiseerd door DenkProducties. En dat was leuk voor mij

bottom of page