top of page
Zoeken

🟡 Niche

Christ Coolen



Soms hoor je een zinnetje zo vaak dat je er niet meer over nadenkt.

Je stopt met zelf nadenken.

"Als zoveel mensen het zeggen zal het wel kloppen." ​​

Zo'n zinnetje is bijvoorbeeld:​


Kies je niche.

Het klinkt logisch.

Het idee is dat je een specifieke groep mensen moet aanspreken. Want: "Alles voor iedereen is niets voor niemand".

Op zich ben ik het daar mee eens.

Maar toch wordt het begrip niche vaak verkeerd begrepen.

Daarom heb ik me deze nieuwsbrief verdiept in niches. Wat moet je weten? En waar zit het misverstand?



Bij het woord niche denken mensen vaak aan een sterk afgebakende demografische doelgroep:

  • Vegan sporters

  • Werkende moeders met kinderen

  • Mensen met een Golden Retriever als huisdier

Daarbij is het idee: hoe specifieker hoe beter.


Maar grote kans dat je dit plaatje wel eens voorbij hebt zien komen:



Demografisch gezien lijken deze mannen zeer sterk op elkaar. Maar als doelgroep zijn ze niet bepaald hetzelfde.

“Same same, but different” zullen we maar zeggen 😄.

En dit is het eerste punt wat ik wil maken:

Een niche is géén demografische omschrijving.

Dus niet:​

  • Werkende moeders met jonge kinderen

  • Mannen van boven de 40

  • Twintigers met een hoge opleiding

En een niche gaat ook niet over:​

  • branche (zoals IT)

  • rol (HR managers)

  • bedrijfsgrootte (MKB tot 50 medewerkers)

  • locatie (inwoners van Schubbekutteveen)

En de afbeelding van Prince Charles & Ozzy Osborne bewijst: het maakt niet uit als je een aantal van die kenmerken combineert (en daarmee je omschrijving specifieker maakt).

Dus:



Maar...​​​Zijn demografische kenmerken dan helemaal niet belangrijk?

Jawel.

Maar het is niet genoeg.




Je moet de demografische kenmerken combineren met een gedeelde behoefte:

​​

  • Behoefte aan een oplossing

  • Behoefte aan een doel

  • Behoefte aan een verandering



Dus:


Waarom is dit zo belangrijk?

De behoefte triggert een emotie.

  • Iets wat we willen hebben (verlangen)

  • Of iets wat we willen vermijden (pijn)

De niche wordt in sterke mate gevormd door de gedeelde behoefte.

Dit is de beste definitie van een niche die ik tegenkwam:



Onthouden:



En goed om te weten:



De behoefte is belangrijker dan de doelgroep.

Laten we even die mannen van boven de 40 pakken die willen beginnen met beleggen.



Als je niche "mannen-van-boven-de-40-die-willen-beginnen-met beleggen" is, moet je een product maken dat:

  • overzicht geeft

  • makkelijk te begrijpen is

  • ook betaalbaar is bij kleine beleggingen

Waarom? Je richt je op beginners.

Alleen...

Waarom zou je uitsluitend richten op "mannen van boven de 40"? Natuurlijk is dit best een logische doelgroep qua geld & interesse.

Maar...

Is deze beschikbaarheid van geld & interesse alleen van toepassing op mannen van boven de 40?

Ik denk het niet.

  • Er zijn genoeg vrouwen die ook willen beleggen.

  • En er zijn ook genoeg 20'ers & 30'ers die dat ook willen

Daarom kun je in je communicatie beter de nadruk leggen op de behoefte dan op doelgroep.

  • Behoefte op één

  • Doelgroep op twee

Bij het adverteren kan het juist wel handiger zijn om je te richten op die specifieke doelgroep (mannen boven de 40). Door voor een niche te kiezen, hoef je minder mensen te bereiken.

Onthouden:



Samenvattend



Blij met deze nieuwsbrief?




Duizendmaal dank!


Bedankt voor je aandacht! 🙏🏻


Groet!



Christ




Comments


Christ Coolen

Christ is expert op het gebied van marketing psychologie. Hij schrijft, spreekt en traint over marketing, psychologie en gedragswetenschap. Zijn nieuwsbrief wordt gelezen door 30.000 mensen. Op Linkedin worden zijn berichten gevolgd door bijna 50.000 mensen.

Meer over Christ

bottom of page