top of page
Zoeken
Christ Coolen

🟡 Het had zo mooi kunnen zijn






Het had zo mooi kunnen zijn.

Een paar maanden geleden werd ik gebeld.

Ik nam op en ze begon meteen te ratelen:






Ehm ja! Natuurlijk vind ik dat leuk!




Maar...

Niet lang daarna ging opnieuw de telefoon.

Weer Merel.

De toon was aanmerkelijk minder enthousiast:


En zo ging het nog even door. Maar je voelt 'em aankomen.

Ze had me geschrapt.

Just like that.

😄😄😄

Het had zo mooi kunnen zijn.

Maar...

Eerlijk is eerlijk.

Dit boek heeft mijn nieuwsbrief-voorbeelden helemaal niet nodig.

Want het is een knal-goed boek geworden voor iedereen die beter wil leren schrijven.



Hier vind je meer info.



Deze riedel aan telefoongesprekken zette me wel aan het denken.


Want bij marketingcommunicatie gaat de aandacht meestal uit naar de inhoud van de boodschap.​


  • Welk punt wil je maken?

  • Hoe breng je het punt over?

  • Waarom is dat punt relevant voor de lezer?

Deze vragen zijn super belangrijk.

Maar…

We staan er lang niet altijd bij stil hoe die inhoud eruit ziet.​

Want HOE je woorden op het scherm staan, bepaalt in belangrijke mate hoe de lezer je boodschap verwerkt.




Sterker nog…

De vormgeving van je tekst is één van de meest bepalende factoren die bepalen of mensen überhaupt beginnen met lezen.

Daarom besteed ik bij iedere nieuwsbrief veel aandacht aan opmaak & vormgeving:​



  • Pijltjes

  • Plaatjes

  • Tussenkopjes

  • Onderstrepingen

  • Vet gedrukte woorden

Alles wat leesbaarheid verbetert, gooi ik in de strijd.

Want…

Opmaak is meer dan alleen 'tekst mooi maken'.

Een goede opmaak verbetert de leesbaarheid. En dat betekent dat je boodschap gemakkelijker:

  • wordt begrepen

  • wordt onthouden

  • en vooral meer resultaat oplevert

Dus de conclusie is simpel:

Een goede opmaak verhoogt je conversie.

Nielsen, Jacob (2015) Legibility, Readability, and Comprehension: Making Users Read Your Words - Nielsen Norman Group

​​

En weet je wat het allermooiste is?



Verbeteren van je opmaak is de makkelijkste manier om je conversie te verhogen.

Want ga maar na hoe moeilijk de volgende dingen zijn:​


  • vindbaarheid vergroten

  • een herkenbaar merk opbouwen

  • onderscheidend vermogen creëren

  • of prijzen verlagen zonder je winst te grabbel te gooien


En dat terwijl je met een paar slimme opmaak-trucs in 5 minuten je tekst beter leesbaar kunt maken.

En zo meer resultaat kunt behalen.



Maar...

Tijdens mijn trainingen hoor ik vaak deze tegenwerping:



En dat begrijp ik.

Daarom in deze nieuwsbrief een 5 tips die je altijd kunt toepassen. Los van huisstijl-politie of andere beperkingen.

Deze tips helpen je bij het beter maken van je:​


  • emails

  • website

  • presentaties

  • nieuwsbrieven

  • product-pagina's




Beperk je kolombreedte tot 75 tekens



Uit onderzoek blijkt dat voor optimale leesbaarheid een regel uit niet meer dan 75 karakters moet bestaan (dan is inclusief spaties).

Niet geheel toevallig zijn regels in deze nieuwbrief 70 tekens 😄.

Want:

  • Als de regel te breed is: dan hebben je ogen moeite om zich op de tekst te concentreren. Dat komt omdat je niet in één oogopslag kunt bepalen waar de regel begint en eindigt.


  • Als een regel te smal is: moet je oog te vaak terug naar het begin van de regel. Dat onderbreekt je natuurlijke leesritme.

Dus...



Scott, Edward (2022) Readability: The Optimal Line Length - Baymard Institute




Kleinere letter? Grotere regelafstand



  • Voor kleine letters is een regelafstand van tussen de 140% en 180% ideaal.


  • Hoe kleiner de letter, hoe groter de regelafstand moet zijn.


  • Een grote regelafstand helpt je oog om individuele tekstregels beter te herkennen.

Kudamatsu, Masa. (2018) “The optimal line-height value for webpages”, medium.com, Aug. 7, 2018.



Breng hiërarchie aan​



Hiërarchie heeft een simpele functie.

Je lezer kan in in één oogopslag zien wat echt belangrijk is.



Geef rust met witruimte


Aaaah....

Witruimte.

Lekker toch?

​​

Witruimte geeft rust.



Maak je tussenkoppen beschrijvend

  • Als mensen je tekst alleen maar scannen, dan lezen ze altijd de tussenkoppen.


  • Dus zorg ervoor dat die tussenkoppen ook informatie geven.


  • Daardoor krijg je als lezer meteen een idee van het verhaal, en je kunt 'instappen' waar je maar wil.



Dit waren mijn tips!


In het boek van Merel vind je er nog veel meer!



En een paar korte posts:


​​En deze twee posts zijn wat langer:



Waarom simpel zo moeilijk is (en de 2 dingen die écht noodzakelijk zijn om dingen simpel te maken).


Waarom het zo gek is dat elektrische auto's nog steeds een grille hebben (en wat dat met psychologie te maken heeft).


Dat was het voor deze week!

Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!

Groet!


Christ


Ps: ben je blij met deze nieuwsbrief?​









Коментарі


Функцію коментування вимкнено.
bottom of page