🟡 Het had zo mooi kunnen zijn
Het had zo mooi kunnen zijn.
Een paar maanden geleden werd ik gebeld.
Door Merel Roze.
Ik nam op en ze begon meteen te ratelen:
Ehm ja! Natuurlijk vind ik dat leuk!
Maar...
Niet lang daarna ging opnieuw de telefoon.
Weer Merel.
De toon was aanmerkelijk minder enthousiast:
En zo ging het nog even door. Maar je voelt 'em aankomen.
Ze had me geschrapt.
Just like that.
😄😄😄
Het had zo mooi kunnen zijn.
Maar...
Eerlijk is eerlijk.
Dit boek heeft mijn nieuwsbrief-voorbeelden helemaal niet nodig.
Want het is een knal-goed boek geworden voor iedereen die beter wil leren schrijven.
Hier vind je meer info.
Deze riedel aan telefoongesprekken zette me wel aan het denken.
Want bij marketingcommunicatie gaat de aandacht meestal uit naar de inhoud van de boodschap.
Welk punt wil je maken?
Hoe breng je het punt over?
Waarom is dat punt relevant voor de lezer?
Deze vragen zijn super belangrijk.
Maar…
We staan er lang niet altijd bij stil hoe die inhoud eruit ziet.
Want HOE je woorden op het scherm staan, bepaalt in belangrijke mate hoe de lezer je boodschap verwerkt.
Sterker nog…
De vormgeving van je tekst is één van de meest bepalende factoren die bepalen of mensen überhaupt beginnen met lezen.
Daarom besteed ik bij iedere nieuwsbrief veel aandacht aan opmaak & vormgeving:
Pijltjes
Plaatjes
Tussenkopjes
Onderstrepingen
Vet gedrukte woorden
Alles wat leesbaarheid verbetert, gooi ik in de strijd.
Want…
Opmaak is meer dan alleen 'tekst mooi maken'.
Een goede opmaak verbetert de leesbaarheid. En dat betekent dat je boodschap gemakkelijker:
wordt begrepen
wordt onthouden
en vooral meer resultaat oplevert
Dus de conclusie is simpel:
Een goede opmaak verhoogt je conversie.
Nielsen, Jacob (2015) Legibility, Readability, and Comprehension: Making Users Read Your Words - Nielsen Norman Group
En weet je wat het allermooiste is?
Verbeteren van je opmaak is de makkelijkste manier om je conversie te verhogen.
Want ga maar na hoe moeilijk de volgende dingen zijn:
vindbaarheid vergroten
een herkenbaar merk opbouwen
onderscheidend vermogen creëren
of prijzen verlagen zonder je winst te grabbel te gooien
En dat terwijl je met een paar slimme opmaak-trucs in 5 minuten je tekst beter leesbaar kunt maken.
En zo meer resultaat kunt behalen.
Maar...
Tijdens mijn trainingen hoor ik vaak deze tegenwerping:
En dat begrijp ik.
Daarom in deze nieuwsbrief een 5 tips die je altijd kunt toepassen. Los van huisstijl-politie of andere beperkingen.
Deze tips helpen je bij het beter maken van je:
emails
website
presentaties
nieuwsbrieven
product-pagina's
Beperk je kolombreedte tot 75 tekens
Uit onderzoek blijkt dat voor optimale leesbaarheid een regel uit niet meer dan 75 karakters moet bestaan (dan is inclusief spaties).
Niet geheel toevallig zijn regels in deze nieuwbrief 70 tekens 😄.
Want:
Als de regel te breed is: dan hebben je ogen moeite om zich op de tekst te concentreren. Dat komt omdat je niet in één oogopslag kunt bepalen waar de regel begint en eindigt.
Als een regel te smal is: moet je oog te vaak terug naar het begin van de regel. Dat onderbreekt je natuurlijke leesritme.
Dus...
Scott, Edward (2022) Readability: The Optimal Line Length - Baymard Institute
Kleinere letter? Grotere regelafstand
Voor kleine letters is een regelafstand van tussen de 140% en 180% ideaal.
Hoe kleiner de letter, hoe groter de regelafstand moet zijn.
Een grote regelafstand helpt je oog om individuele tekstregels beter te herkennen.
Kudamatsu, Masa. (2018) “The optimal line-height value for webpages”, medium.com, Aug. 7, 2018.
Breng hiërarchie aan
Hiërarchie heeft een simpele functie.
Je lezer kan in in één oogopslag zien wat echt belangrijk is.
Geef rust met witruimte
Aaaah....
Witruimte.
Lekker toch?
Witruimte geeft rust.
Maak je tussenkoppen beschrijvend
Als mensen je tekst alleen maar scannen, dan lezen ze altijd de tussenkoppen.
Dus zorg ervoor dat die tussenkoppen ook informatie geven.
Daardoor krijg je als lezer meteen een idee van het verhaal, en je kunt 'instappen' waar je maar wil.
Dit waren mijn tips!
In het boek van Merel vind je er nog veel meer!
En een paar korte posts:
Wat voor mij de essentie van schrijven is.
Ik ontdekte één heel mooi zinnetje over het nut van storytelling.
Over "the age of average" (is eigenlijk vooral een link naar een steengoed essay van Alex Murrell).
En deze twee posts zijn wat langer:
Waarom simpel zo moeilijk is (en de 2 dingen die écht noodzakelijk zijn om dingen simpel te maken). | |
Waarom het zo gek is dat elektrische auto's nog steeds een grille hebben (en wat dat met psychologie te maken heeft). |
Dat was het voor deze week!
Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!
Groet!
Christ
Ps: ben je blij met deze nieuwsbrief?
Dit was de Leukste Nieuwsbrief over Marketing(Psychologie), door Christ Coolen.
Коментарі