Van loondienst naar ondernemerschap
Toen ik eind 30 was zat ik een beetje vast.
Ik was marketingmanager bij een bedrijf in zonnepanelen, stuurde een team aan van 6 personen en had een budget van meer dan 3 miljoen per jaar.
​
Niks te klagen zou je zeggen.
Maar...
Die baan maakte me doodongelukkig.
De inhoud vond ik heel leuk, maar het aansturen van mensen vond ik eerlijk gezegd tamelijk verschrikkelijk 😀.
​
Wat te doen?
Niet gelukkig in de baan, maar wel gewend aan het salaris [en heel eerlijk: ook wel een beetje de status die bij de rol van manager hoort].
​
Ik vond het vet lastig.
Alles veranderde dankzij dit boek:
“Forever Employable” van Jeff Gothelf.
​
Het boek gaat over hoe je altijd relevant blijft voor de arbeidsmarkt.
​
Ik herkende me precies in wat Gothelf schreef over zichzelf:
"When I turned 35, I had a breakthrough realization that although I had reached a relative level of success, I was on my way to being overpaid and unemployable at age 40. Positions that paid the money I was making would be very few and far in between. My career was anything but future-proofed. It was future-screwed."
- Jeff Gothelf
100% mijn situatie.
​
Heel simpel samengevat is dit de door Gothelf aanbevolen strategie die er voor zorgt dat je altijd werk hebt:
-
Pick a domain
-
Gain Expertise
-
Build fans
-
Claim your topic
Een simpele strategie. Maar simpel is iets anders dan makkelijk.
Aan de andere kant:
-
Hoe eet je een olifant?
-
Antwoord: hapje voor hapje
Oftewel:
De beste manier om een grote uitdaging te lijf te gaan is er gewoon aan beginnen.
​
En dat is precies wat ik heb gedaan:
Die podcast zorgde ervoor dat ik slideshows & artikelen ging maken voor Linkedin. Daar moest ik veel onderzoek voor doen. (gain expertise).
Het bereik wat ik met Linkedin genereer gebruik ik om mijn nieuwsbrief te laten groeien (build fans).
En vanuit alles wat ik publiceerde tekende mijn onderwerp marketingpsychologie zich steeds duidelijker af (claim your topic).
En met succes!
Want na ongeveer 3 jaar:
-
heb ik iedere week minstens één spreekopdracht
-
geef ik 20 tot 30 trainingen per jaar
-
organiseer ik eens per jaar een grootschalig marketingevent.
​
En weet ik wat ik het allerfijnste hieraan vind? Ik kan precies doen wat ik leuk vind.
Ik heb tijd om veel te lezen over psychologie, marketing, gedragswetenschap. En alle interessante dingen die ik tegenkom vertaal naar praktische informatie die mensen echt verder helpt.
​
Die info verwerk ik in mijn trainingen & lezingen, maar ook in mijn nieuwsbrieven en Linkedin-posts.
En zo 'blijft de motor draaien' op een manier die gunstig is voor iedereen.
​
Mooi toch?
​
Christ
christ@christcoolen.nl
Ps: je doet jezelf (en mij!) een groot plezier als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief.
De Leukste Nieuwsbrief over
Marketing(Psychologie)
Schrijf je nu in en ontvang eens per 3 weken een interessant inzicht, onderzoek of learning in je mailbox.