top of page

Mijn kijk op ondernemerschap

Ik associeerde ondernemen met werkweken van 80 uur, gedoe met personeel, en continue stress. Maar 2 jaar geleden las ik een boek dat me liet inzien dat het ook heel anders kan…

Dat boek was Company of One van Paul Jarvis.
 

Paul Jarvis is van oorsprong consultant & designer. 
 

Maar toen zijn bedrijf groeide merkte hij dat hij steeds meer een manager werd in plaats van designer. Terwijl designer nou net de baan was die hij leuk vond. 
 
Hij besloot het roer drastisch om te gooien. 
 
Hij nam afscheid van zijn personeel en werd een “Company of One”. 

Volgens Paul Jarvis is de sleutel voor meer voldoening in je werk juist niet om een groot bedrijf te creëren en op te schalen. 

 

In plaats daarvan stelt Jarvis dat het veel meer voldoening geeft om voor jezelf te werken, je eigen uren te bepalen en een (zeer winstgevend) en duurzaam bedrijf van één persoon te worden.

Het centrale idee van het boek is dat groeien & opschalen nooit een doel op zich moet zijn.

​

Want...

​

Groei als doel op zich zorgt er voor dat je gaat functioneren als een hamster in een steeds sneller draaiend rad. Hoe hard je ook groeit; het is nooit genoeg! Dus je blijft maar rennen en rennen.

 

Het bedrijf staat niet in dienst van jou, jij staat in dienst van het bedrijf.

 

Dat is -in mijn ogen- de 100% omgekeerde volgorde.

Uit het boek Company of One leerde ik dat je ook “groot kunt worden door klein te blijven”.

​

Omzetgroei is niet het doel.

 

Het doel is kunnen doen wat ik leuk vind.

​

Dankzij mijn businessmodel van trainingen geven hoef ik niet uurtje-factuurtje te werken. In plaats daarvan kan ik klein, simpel en winstgevend bedrijf opbouwen.

 

Precies volgens de visie van het boek Company of One.

En weet je wat ik het leukste vind van werken als ZZP-er? Dat ik alles zelf kan doen. En dan heb ik het niet over ‘de vrijheid van het ondernemerschap’, maar over de breedte van mijn takenpakket.

 

Want ik ben:

 

• trainer

• schrijver

• designer

• boekhouder

• video-editor

• klantenservice

• email marketeer

• accountmanager

• en social media specialist

 

Ik doe alles zelf.

​

Is dat efficiënt? Nee, natuurlijk niet!

 

Echte specialisten kunnen bovenstaande rollen sneller én beter vervullen. Ik zou waarschijnlijk veel meer omzet kunnen draaien door alle randzaken uit te besteden.

 

Maar toch wil ik dat niet. Sowieso omdat omzet niet mijn belangrijkste doel is. Maar het geeft denk ik ook gewoon een kick om alles zelf te kunnen doen.


Ps: je doet jezelf (en mij!) een groot plezier als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief. 

De Leukste Nieuwsbrief over
Marketing(Psychologie)

Schrijf je nu in en ontvang eens per 3 weken een interessant inzicht, onderzoek of learning in je mailbox.  

Heb je een vraag of wil je iets aan me kwijt? 

​

Mail me op:
christ@christcoolen.nl

bottom of page