Zoeken

De visuele kant van je verhaal

Bijgewerkt op: 15 apr.

Ken je dat boek “The Back of the Napkin” nog?


Het gaat over de kracht van visueel communiceren.

Het boek is al bijna 10 jaar oud, maar ik vind het nog steeds erg interessant.


Op de achterkant staat: ​

'Geen betere manier om te bewijzen dat we iets goed begrijpen dan er een eenvoudig plaatje van te tekenen. ​ En geen effectievere manier om een lastig vraagstuk op te lossen dan een pen te pakken en de onderdelen van het probleem te tekenen'.

Een mooie belofte.

Daarom kocht ik het boek een paar jaar geleden. Ik las het met veel plezier. En Ik heb zelfs nog wel een stift gepakt om wat schetsen te maken.

Maar eerlijk is eerlijk: verder heb ik er weinig mee gedaan.

Totdat....

Ik slideshows ging maken! Toen werd dit topic ineens weer interessant.

Mijn eerste slideshows bestonden alleen uit tekst. Geen plaatje te bekennen.

​ ​Maar al snel ontdekte ik hoe lekker het is om tussen al die tekst zo nu en dan een simpele tekening te zetten.

​ Het begon met pijltjes en af en toe een grafiekje.



​ ​





En niet lang daarna kwamen de stickman-poppetjes.



​ ​








Maar weet je wat het is?

Eigenlijk gaat het niet om de tekeningen.

Die slideshows zijn krachtig omdat ze op een extreem visuele manier een verhaal vertellen. Daarbij is de combinatie van tekst en (zeer) simpele tekeningen onmisbaar.

Ik ben fan van copywriting. Maar ik begin steeds meer in te zien hoe belangrijk de visuele kant van je verhaal is.

Vorige week maakte ik deze slideshow:




Tijdens mijn research voor deze slideshow

vond ik veel bewijs voor de kracht van visueel communiceren.





Dit zijn mijn 3 belangrijkste punten:



Visueel communiceren dwingt je om echt concreet te worden. Om iets te kunnen visualiseren moet je écht helder hebben welk punt je wil maken. In tekst kun je nog wegkomen met wollige kreten. ​ Maar... you can’t draw bullshit. Dus je moet eerst je verhaal concretiseren:





Je verhaal wordt sneller begrepen.

We kunnen een plaatje al herkennen en verwerken in 13 milliseconden – dat is een tachtigste van een seconde. ​ Ter vergelijking: voor 20-25 woorden hebben we ongeveer 6 seconden nodig. ​ Met beeld & tekst kun je sneller informatie overdragen dan met tekst alleen:





Je boodschap blijft beter hangen. Mensen herinneren zich beelden beter dan woorden, vooral over een langere periode. Boodschappen die worden overbracht met beeld blijven tot wel 6(!) keer beter hangen. Dit fenomeen heet het Picture Superiority Effect.



​De voordelen van visueel communiceren samengevat: ​

  • Het dwingt je om echt concreet te worden.

  • Je verhaal wordt sneller begrepen.

  • Je boodschap blijft beter hangen.

​ En het mooie is dit:

Alles wat je denkt en zegt, kun je visueel maken met simpele tekeningen.

En zoals uit bovenstaande punten blijkt: dat heeft veel voordelen. ​

Maar HOE doe je dat nou?

Ik kan je het antwoord niet direct geven.

Want heel eerlijk: ik doe ook maar wat.

Maar ik wil het wel leren!

En er zijn natuurlijk professionals die precies weten hoe zakelijk tekenen werkt.

Marjolein van Braam-Morris is zo iemand.

Ik ontmoette haar via Linkedin. Na een paar keer bellen besloten we om samen een training te ontwikkelen.


Een training van één dag waarin je stap voor stap leert hoe je tot de kern van je verhaal komt.

En hoe je die kern vervolgens omzet in simpele, zakelijke tekeningen.

Met als resultaat dat je verhaal:

  • meer aandacht trekt

  • beter begrepen wordt

  • langer blijft hangen

Vind je dit interessant?

​ Misschien is de training "Visueel Communiceren met Zakelijke Tekeningen" dan ook wel iets voor jou.

Hier vind je meer info:




Verder...

Vorige week was ik te gast in de e-commerce podcast "Op Weg Naar 20 Miljoen". ​ ​ Podcast-host Muhammed Aydogan interviewde me over:

  • de kracht van een sterk merk

  • de do's en don'ts van webshop pagina's

  • hoe je met copywriting je conversie verhoogt​













Het was een leuk gesprek! ​ Luister de aflevering hier op Spotify of Apple Podcasts.


En...

Tot slot nog een interessante slideshow uit het archief:















Dat was het voor deze week.

Bedankt voor je aandacht!

Groet! Christ

Ps: vind je deze nieuwsbrief interessant? Stuur 'em door! 🙏🏻

PsPs: ben je helemaal tot hier gekomen met lezen? ⬇⬇⬇















PsPsPs: hier vind je meer info over de training Visueel Communiceren met Zakelijke Tekeningen

 

Bedankt voor je interesse! Je ontvangt deze mail omdat je je hebt ingeschreven via één van mijn Linkedin-posts. Deze emails niet meer ontvangen? Dat maakt me een beetje verdrietig 😢 . Maar ik snap het. We zijn allemaal druk en onze mailboxen zijn overvol. Je kunt je hier uitschrijven.


155 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven